Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Single pilot privat jet
Q: Jeg har siddet og set på små privatjets på nettet, bl.a. cessna citation mustang, men har ikke kunnet finde oplysninger om andre privatjets som man må flyve alene. Kender I til andre?, og kan I evt. forklare mig reglerne for dette?
A: Reglerne er forskellige alt efter om vi taler om de europæiske regler “JAR/ EASA” eller de amerikanske “FAA”.
Den mest komplette artikel om emnet som jeg kender kan du læse her:
http://www.flyingmag.com/single-pilot-jets?page=0,0
Der er mange ting man lige skal have med i sine overvejelser. Den helt naturlige begrænsning for de fleste er økonomien, men derefter bør du overveje nøje hvad dit behov er. Typisk har små privat jets ikke særlig stor rækkevidde, der gør at anvendeligheden af dem bliver lettere begrænset. Hvis du har planer om at flyve dig selv frem og tilbage i Europa f.eks. så bør du også overveje om du har kompetencen til at gøre dette – f.eks. efter en lang dag med møder og med krævende vejrforhold. At være pilot kræver ansvarlighed og respekt overfor sikkerheden – ikke bare din egen men også alle “os andre” der deler lufthavet med dig.
Men blot for lige for at slå det helt fast – du skal selvfølgelig være hjertelig velkommen i lufthavet sammen med os andre.
Det er velmente kommentarer jeg kommer med her og jeg er helt med på at vi i branchen generelt har et ansvar for at passe på hinanden, uanset hvilket certifikat vi har. Air Berlin episoden forleden er interessant på mange måder efter min mening (for dem der ikke lige er med på hvad jeg taler om så se dette link… http://www.bt.dk/node/20824675/print).
Det er uden tvivl beklageligt at det er kommet så vidt i Air Berlin tilfældet, men hvis man endelig skal se noget positivt i det – så er timingen ret god eftersom EASA’s forslag til ændringer af flight time limitations diskuteres lige for tiden. Nu kender jeg ikke detaljerne af rapporten/ episoden med Air Berlin og jeg er påpasselig med at kommentere yderligere på baggrund af en avis artikel.
Med hensyn til dit projekt kan jeg kun sige “bare det var mig” der var i en situation hvor det var en realistisk mulighed at have mit eget fly, så jeg vil være ærlig og indrømme at jeg er da lidt misundelig 🙂
Nu kender jeg ikke dit budget og du behøver ikke dele det med os andre, men jeg ville måske ikke helt afskrive propel fly… Umiddelbart så er følgende måske en mulighed:
Beech 99
King Air
PC12
Cessna Conquests
Piper Cheyenne’s
Piper Meridian
… og hvis det skal være en (VLJ) så ville jeg udover mustangen kigge lidt på:
Beech Premier http://en.wikipedia.org/wiki/Beechcraft_Premier_I
(mener den nye version er under udvikling og kaldes hawker 200)
Eclipse http://en.wikipedia.org/wiki/Eclipse_500
(du skal være opmærksom på at eclipse har (haft) finansielle vanskeligheder)
Honda jet http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_HA-420_HondaJet
Phenom 100/ 300 http://en.wikipedia.org/wiki/Embraer_Phenom_300
Citation jet http://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_CitationJet
Mener ikke denne liste på nogen måde er komplet – men den giver lidt info:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_very_light_jets
Det er nok værd at overveje mange variabler inden du bestemmer dig. Det kan også være en rigtig fornuftig idé at vælge et firma du føler dig sikker på vil kunne yde support og vedligeholdelse i fremtiden. Som du kan se på listen oven over, så er der mange i branchen som har haft fantastiske ideer og ambitioner, men pga likviditet o.lign. har opgivet.
Held og lykke med projektet herfra!
Med venlige hilsner og på vegne af spørg piloten
Søren
This Post Has 0 Comments