Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Er det ligeså sikkert at flyve i de små indenrigsfly som det er at flyve i f.eks et charterfly?
Q: Jeg er en kvinde på 25 år, der er MEGET flyskræk.
Jeg skal flyve fra Aalborg til København. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg er meget mere nervøs ved at skulle flyve indenrigs end at flyve udenrigs. Jeg tror det er fordi jeg har hørt at indenrigsflyene skulle være meget små og ubehagelige at flyve i, fordi man kan mærke alt.
Er det ligeså sikkert at flyve i de små indenrigsfly som det er at flyve i f.eks et charterfly?
A: Lad os starte med at slå fast at flyvning generelt er en meget sikker transportform. Nogen mennesker bliver beroliget når man slynger statistikker og tal ud, men i stedet har jeg det med at bruge mig selv som eksempel. Jeg er gift og har en lille søn på 8 md’er og der er intet jeg hellere vil i verden end at have et langt og lykkeligt liv med dem. Jeg er ikke typen der tager chancer og lever livet i overhalingsbanen – jeg er mere typen der holder mig til hastighedsbegrænsningerne og gør tingene efter bogen… nogen ville måske kalde mig lidt kedelig – men det vil i så fald kun være dem der ikke kender mig… undskyld sidespringet… tilbage til pointen. Hvis jeg på nogen måde følte at denne branche var farlig og jeg satte mit liv på spil ved at tage på arbejde, så ville jeg ikke være pilot. Jeg er næsten sikker på at de fleste med fly angst vil få det en del bedre, blot ved at få lidt mere information omkring flyvning. Men det velkendte problem er måske at det kan være rigtig svært at finde nogen information – så jeg håber du indtil videre vil tage mit ord for gode varer.
Jeg tror ikke det er muligt at gradbøje sikkerheden og sige at mindre kommercielle passager fly er mindre sikre end store fly. Som udgangspunkt er de jo bygget af de samme producenter og skal leve op til de samme sikkerhedskrav. Jeg vil dog give dig ret i at fra en passagers udgangspunkt så kan jeg sagtens sætte mig ind i hvordan “følelsen” kan være meget forskellig. Indenrigs fly er mindre i størrelsen og det kan næsten ikke undgås at de fleste føler sig lidt “fanget” eller måske endda klaustrofobisk. Du har også ret i at man måske “føler” flyveren lidt mere og at oplevelsen/ komforten er lidt anderledes. Det vil være usædvanligt at finde f.eks. “in flight entertainment” og sæder der kan ligges ned til en “flat bed” i en regional flyver, hvilket vel er naturligt nok eftersom maskinen ikke er designet til lange ture.
Nu skal jeg passe utrolig meget på, for det er ikke sådan at piloter på store fly på nogen måde er bedre end andre. Ofte har piloter på mindre fly, muligheden for regelmæssigt at lave mange flere starter og landinger på grund af de mange korte ture. Alt andet lige får de derfor mere regelmæssig træning i netop denne fase af flyvningen. I Danmark er det efter min mening også således at dem der flyver indenrigs ruterne er utrolig erfarne – og ofte er det måske et livsstils valg, der gør at de flyver lige præcis denne form for flyvning. I andre lande KAN det dog være således at man tidligt i sin karriere opbygger erfaring på de mindre typer af fly f.eks. på kortere ruter, indtil man måske tager et valg om at flyve de “store”. Dermed kan man måske komme ud fra at den totale erfaring hos piloterne “ude foran” målt i flyvetimer – måske er lavere end på en større passager jet. Det er egentlig noget fis, men det forholder sig ofte sådan i branchen at jo større fly, desto større erfaring skal man have. Jeg har ikke adgang til nogen statistikker der kan underbygge en udtalelse om at piloter med mindre erfaring er mindre sikre – men alt andet lige kunne man fristes til at mene at man med erfaring bliver mere sikker i sin operation. Det er dog et følsomt emne og jeg skal passe på ikke at træde nogen af mine kollegaer over tæerne!
Mht. komforten ombord på de “mindre” fly – så er det svært at gøre det ligeså behageligt som f.eks. en flyvning over Atlanten – og det skyldes flere grunde. Vi har allerede været inde på hvorledes der kan være forskel på sæde komfort og underholdning etc. I “lufthavet” gælder lidt de samme forhold som til søs – at med de samme størrelse bølger så vil en stor båd alt andet lige klare søen bedre (hvis vi tænker på hvor meget den gynger vel og mærke) end en mindre båd. Der ud over så vil store fly typisk nå en “rejsehøjde” i de højere luftlag som ofte vil være klar af skyer højt over det “vejr” der nu kan være. En regional maskine vil typisk ikke nå den samme højde og dermed befinde sig lidt længere nede og skulle “kæmpe” lidt mere med vejret, hvilket også kan bidrage til at den hopper lidt mere.
Skulle der derimod ske en “fejl”… og lad os nu sige at man skulle foretage en nødlanding (pga totalt motor stop) så vil jeg helst være ombord på et mindre fly af den grund af at man lettere kan få den bremset sikkert op. Alt andet lige så har en stor maskine en del mere inerti end en regional maskine og chancen for at slippe helskindet fra en landing på eksempelvis en mark (i tilfælde af at man ikke kunne nå en lufthavn) er måske større for en lille maskine. Jeg har stadig holdt mit certifikat til at flyve de helt små maskiner (4 pers Cessna 172 f.eks.) og jeg plejer at berolige venner og familie med at hvis motoren skulle stå af, så kan jeg i denne maskine bremse farten helt ned til ca 60 km/t og lande på ca 150 m mark… Til sammenligning skal den maskine jeg flyver til daglig bruge ca 1000 m og landings hastigheden vil være omkring 200 km/t – prøv lige at lande den på en mark? Hvilken maskine ville du så helst sidde i?
Nu skal det ikke misforstås således at jeg prøver at bilde dig ind at et lille fly til 4 pers er mere sikker end en stor jet… langt fra. Moderne passager fly har ofte optil 3 back up systemer for hvert system og alle kommercielle fly med to motorer er designet således at de kan flyve videre med blot en motor… så der i ligger der en langt højere sikkerhed. Mit eksempel med at skulle lande på en mark er måske ikke helt fair, eftersom at man i fly med flere motorer kan flyve videre i tilfælde af en motor fejl – hvor i mod det forholder sig anderledes i en C172 af helt åbenlyse grunde. Men tilbage til regional fly vs. større fly der flyver over Atlanten- som sagt er disse fly bygget efter de samme standarder så alt andet lige så skulle sikkerheden altså være på det samme ultra høje niveau.
Jeg kan naturligvis ikke fornægte at ulykker sker, men vi er nu tilbage til min beretning om hvor højt jeg elsker min familie og hvordan jeg ser på mit job 🙂
Jeg håber dette er med til at du kan nyde turen lidt mere – og det er det bedste svar jeg kan komme op med ud fra de oplysninger du giver mig.
Du skal være så hjertelig velkommen til at skrive igen!
På vegne af spørg piloten,
Søren
This Post Has 0 Comments