Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…
Flyrute til Miami
Q: Jeg skal til efteråret på ferie i Florida og skal mellemlande i Heathrow og derefter flyve direkte til Miami. Det er en lang rute over Atlanten. Jeg vil spørge om man flyver over Atlanten hele vejen eller om man flyver den korteste vej til USA og så flyver over land langs kysten ned til Florida, Jeg føler mig mere sikker ved at flyve over land fremfor over hav, især hvis uheldet er ude og flyet skal sikkerhedslande.
A: Når man flyver over Atlanterhavet skal man opfylde visse krav. Et tema som vi har været lidt inde på i andre svar også er det der kaldes ETOPS. Det er en certificering, der tillader at flyvemaskinen er mere end 60 minutter fra en egnet lufthavn (det normale krav). Hvis man skulle flyve inden for 60 minutter af en egnet lufthavn mellem feks London og Miami ville turen gå over Skotland, Island, Grønland, Canada og ned langs USAs østkyst. Det ville gøre turen meget lang og dyr i brændstof.
Da udviklingen inden for luftfartsindustrien har vist at flyvemaskiner og ikke mindst deres motorer bliver mere og mere sikre og stabile, har man lavet den regel, at man kan blive certificeret til at flyve en mere direkte rute, der så medfører, at der bliver mere end 60 minutter til en egnet lufthavn.
Dette har kunnet medvirke til at flyvetiden bliver kortere og at luftfartsselskaberne sparer penge på brændstof.
Oven i det kommer at der er et specielt rutenet over Atlanten, det kaldes Organized Track System (OTS). Der bliver dagligt udgivet et rutenet i vestlig og østlig retning baseret på de aktuelle vinde. Dette gøres for at gøre flyveturen så økonomisk som muligt og samtidig inddele trafikken over Atlanten. Det er nemlig en utrolig mængde trafik der krydser over et område uden radar dækning. Derfor er trafikken også inddelt i retning så vestgående trafik flyver om dagen Europæisk tid og østgående flyver om natten.
Når den enkelte flyver skal krydse Atlanten får den en Oceanic clearence hvor man får tildelt sit rutenummer. Og dette rutenummer kan ligge nordligt eller sydligt i rutesystemet, så det er også lidt afgørende for hvor meget af turen man flyver “tættere” på land.
Så som du kan se, er der ikke noget helt klart svar på, hvor netop din flyvemaskine vil tage turen over Atlanten.
This Post Has 0 Comments