Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Lette og lande i sidevind
Q: Jeg har læst flere steder at fly helst skal lette og lande i modvind, og sidevind er et problem.
Jeg bor stik øst for Billund Lufthavn stort set i indflyvningen, og har bemærket at stort set alle indenrigsfly fra Kastrup følger den samme indflyvning dvs øst mod vest uanset vindretningen. Som eksempel kan jeg stort set sætte uret efter lyden af SK1289.
Hvordan kan det være at de ikke lander i modvind? Og hvad gør Billund lufthavn når vinden er i syd eller nord? Deres landingsbane er øst/vest vendt.
A: Det er rigtigt at man foretrækker at starte og lande i modvind. Modvind giver fordele i forhold til hvor meget bane vi bruger, samt at flyveren har mere restriktive begrænsning for hvor meget med og sidevind man må lande i. Sidevind er som sådan ikke et problem så længe man holder sig indenfor de begrænsninger der er angivet for flytypen. Der hvor man som regel er lidt mere opmærksom overfor sidevinds landinger, er når der er vindstød. Disse gør anflyvning og landing lidt mere udfordrende for piloterne.
Med hensyn til SK1289 formoder jeg at så længe man ikke har overskredet sin medvinds komponent for landing, at SAS piloterne foretrækker en “straight in “anflyvning for at spare tid og brændstof. Ellers skulle de jo flyve forbi lufthavnen for så at anflyve fra vest. Dejligt at høre du kan stille uret efter SK1289, det viser bare at de kan deres kram.
Når vinden står Nord/syd i Billund er det sidevindkomponenten for den flytype der skal lande, der afgører om det er muligt.
Med venlig hilsen
Martin von Bülow
Pilot Boeing 737
This Post Has 0 Comments