Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Langt fra havn – ETOPS
Q: Boeing er jo et amerikansk selskab. I Europa flyver mange Boeing 737 rundt, jeg spekulerer over hvordan de er kommet over Atlanterhavet?
A: De er såmænd fløjet hertil. Normalt skal man have 60 minutter til nærmeste egnede lufthavn, hvor man kan lande. Dette kan opnås ved at flyve via Canada, Grønland og Island. Nogle selskaber får godkendt deres flyvemaskine til at måtte flyve længere væk end 60 minutter fra en egnet lufthavn. Dette kaldes ETOPS (Extended Operations – for sjov kaldet Engines Turning Or Passengers Swimming). Grunden til, at man tillader nogle operationer at være mere end 60 minutter væk fra en egnet lufthavn er, at pålideligheden af flyvemaskinerne og i særdeleshed motorerne har udviklet sig meget. Som eksempel kan nævnes at Boeing netop har fået godkendt deres B777 til ETOPS 330 – det betyder, at den er certificeret til at flyve op til 330 minutter væk fra en egnet lufthavn.
Hvor stor er stigningsvinklen, når man f.eks. letter i Kastrup og flyver til Karup ? Hvilken højde når man op i ? Er anflyvningsvinklen under landing 3 grader eller ?
Under en normal start er stigningsvinklen på cirka 15 grader, det er lidt afhængig af temperatur, vind, vægt og thrust setting. Når man kommer længere op i højden bliver vinklen fladere og fladere for en fast hastighed eftersom motorkraften aftager.
På en så kort flyvetur er der ikke tid til at stige så højt, så man vil flyve op omkring FL160 hvilket er 16.000 fod og omskrevet er cirka 4800 meters højde.
Når man flyver en normal ILS approach er vinklen som du selv er inde på 3 grader.