Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Landingshjul – brændt gummi
Q: Hvorfor får man ikke landingshjulene til at rotere før landing? Teknisk ville det ikke være svært.
Slid på dækkene ville være mindre.
Runwayen Ikke belagt med sort gummi.
Venlig hilsen Arne.
A: Hej Arne
Du har ret i at det teknisk ikke ville være svært. Der er tidligere blevet researchet og indgivet patenter på flere forskellige måder hvorpå det kunne lade sig gøre.
Man er dog kommet frem til at det ikke kan svare sig.
Hvis man skal have en motor til at sætte hjulet i gang så vejer denne motor så meget at det bliver økonomisk urentabelt da denne motor jo har en vægt som også koster brændstof et højere brændstofforbrug for flyvemaskinen. Brændstof er dyrere end gummi.
Der blev også udviklet nogle små finner på dækket som kunne få dette til at rotere. Dette virkede, men bidrog til et andet problem som var mere kritisk end at spare lidt penge på gummi. En funktion som et hjul har der ikke roterer er at det har en bremsende virkning som er utrolig vigtig da dette betyder forholdsvis meget i at få flyvemaskinerne til at stoppe inden for en given længde landingsbane.
Så der var mange gode interntioner, men til slut blev alle ideer skrottet da de var for dyre og tilførte nye problemer som var mere kritiske end det at spare penge på lidt brændt gummi.
Hvis man forstår naturlovene og gyroskopisk virkning, og tænker på hvad et hjul til en Convair B36 vejede, så kan man se det ikke er godt. Sidste fly jeg kender der havde forsøg med pre roterende hjul var en Concair 240 i 1956.