skip to Main Content

Grønne indflyvninger

Q: Hej,
Først og fremmest tak for en god og spændende side. Jeg har et spørgsmål. Jeg har ofte tænkt på, at når man skal til at lande, så virker det ofte lidt som at højden tages i “ryk” eller “hak” i stedet for en jævn nedgang, og det lyder som der speedes meget op og ned. Desuden drejes der ofte ret skarpt (føles det som). Burde det ikke være muligt, at lave nogle store bløde buer og dale langsomt ned? Jeg husker desuden der engang var snak om at man ville indføre “grønne indflyvninger”, hvor man netop skulle “dale” ned. Er det indført, eller snakker man stadig om det?
Mvh
Jens

A: Hej Jens.
Det du omtaler kan være meget forskelligt fra lufthavn til lufthavn. Når vi flyver oppe i højden og der ændres kurs, sker det blødt, jævnt og for det meste uden at ændre hastigheden. Dette sker enten fordi flyet er nået til et vis punkt, hvor retningen ændres eller fordi kontrolleren på jorden kan koordinere trafikken, så de forskellige fly kan få “smutveje” – dvs. at de kan få besked på at flyve direkte mod et punkt, som de måske skulle have fløjet en “omvej” for at nå til. Dette kan ske, fordi kontrolleren på jorden ved, hvilken vej flyet skal samt placeringen af de andre fly i hans ansvarsområde, så kontrolleren kan undgå, at flyvene flyver for tæt på hinanden. Allerede her kan der spares flyvetid – til gavn både for jer som passagerer, men også miljøet og flyselskabet, da der jo så ikke brændes så meget fuel af.

Når flyet så nærmer sig sin destination, skal dette koordineres med alt anden trafik, som flyver til denne lufthavn, så alle fly kan lande uden de store forsinkelser. På vej ned til landing skiftes der oftere kontroller, da flyet bevæger sig ned gennem forskellige luftlag (ansvarsområder) og det er blandt andet her, at man kan opleve de mange kurs- og hastighedsændringer. Da der ofte er meget trafik for kontrollerne at holde styr på, skal korrektionerne i både kurs og hastighed gerne ske hurtigere end i højden. De fleste steder er kontrollerne gode til at arbejde sammen helt oppe fra cruise og ned til landing og får derved trafikken til at flyde uden for store korrektioner, hvorimod det andre steder kan se anderledes ud. Dette kan der være flere årsager til – materiellet som kontrollerne har til rådighed, trafikmængden til lufthavnen, samarbejdet mellem kontrollerne osv.

Den “grønne” indflyvning du omtaler er klart den mest optimale for både os piloter, jer passagerer samt kontrollerne. Da der fra højden kan flyves ned mod landing uden mange korrektioner i både kurs og hastighed, sparer dette på emissionen, gør flyvningen mere behagelig, samt gør det nemmere for kontrolleren at planlægge trafikken. Derfor forsøger både piloter samt kontrollere mest muligt at opnå dette, men igen – det kommer helt an på trafikmængden samt hvor godt udstyrede kontrollerne er. Derudover er der også nogle flyselskaber, som har fastsatte procedurer for at gøre anflyvningen så miljøbevidst som muligt, men et egentligt krav har jeg ikke hørt tale om.

Med venlig hilsen,
Simon A. Schmidt



Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Hej 🙂
    Sidst jeg fløj , lande flyvet med et bump i høj høj fart , så det nermest hoppede , en hård landing , har oplevet det et par gange , er det noget med vinden , eller ?
    Vh kristine

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top