Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Kraftig vind, kuling og storm
Q: Hvad gør man ved start og landing, hvis der er meget kraftig vind, kuling eller storm? Hvor meget skal det blæse førend man ikke letter eller lander. Hvis man letter eller lander ved kraftig vind/kuling/storm kan man så være siker på, at det er fordi, det er sikkert?
A: Det er forskelligt, hvad de enke flyvemaskiner kan klare af sidevind. Ofte ligger begrænsningen på omkring 35 knob sidevind, hvilket svarer til omkring 18 sekundmeter, og er en hård kuling. Og det er som sagt sidevind. Man lander i modvind, men det kan ske, at vinden ikke kommer direkte på flysnuden, og derfor regner man en sidevinds komponent ud. For at den skal komme op i en størrelsesorden, hvor flyvemaskinerne ikke længere kan lande, så er det et uvejr af større kaliber, vi har at gøre med.
Normalt er sidevinden langt inden for de acceptable grænser. Landingsbaner er heldigvis placeret så klogt, at man kigger på hvilken generel vindretning der er lokalt. Derfor er det ekstremt sjældent, at en lufthavn må lukke på grund af for meget sidevind.
This Post Has 0 Comments