Hvad er et Pilot Cadet Scheme? Det er faktisk et godt spørgsmål, for Pilot Cadet…
Vil priserne på at flyve gå op? Er der 1000-vis af DKK at spare, hvis man booker nu?
Til begge spørgsmål tænker vi svaret er “ja”.
Lad os starte med at se på et TWITTER opslag fra Søren Pind:
Det er selvfølgelig korrekt at udbud og efterspørgsel regulerer priserne. Vi er også enige i, at som følge af konkurser i branchen, så er det realistisk at ”efterladte fly” bliver opkøbt af andre selskaber.
Det vi må bare ikke glemme er, at ”det at rejse” nok ikke bliver som før Covid-19. I hvert fald for en stund.
Vi kommer nok til at se flere konkurser, men det er ikke nødvendigvis godt nyt i forhold til billige billetter. Historisk set er branchen ikke kendt for at komme med lavere priser, når der opstår monopol-lignende tilstande på en rute. Priserne vil naturligvis gå op, hvis der ikke er en sund konkurrence. Den store joker kan være at hvis etablerede selskaber knækker nakken i Covid-19 kampen og markedet overtages af kapital stærke lavprisselskaber, der opererer med social dumping og manglede overholdelse af lokale overenskomster. Ja, det kan selvfølgelig medføre billige billetter, men prisen vil samfundsmæssigt være høj. Derfor er det nok et scenarie at man fra politisk side har en interesse i at undgå og dermed næppe realistisk.
Men lad os se lidt nærmere på hvordan det bliver at rejse, når det igen bliver muligt.
Rejse restriktioner
Når først vi begynder at måtte rejse igen, vil luftfartsbranchen højst tænkeligt være underlagt en række restriktioner. Vi vil nok opleve restriktioner i lufthavnen og også ombord på flyet. Disse restriktioner vil gøre det både mere omkostningstungt og ”besværligt” at rejse. Det kunne for eksempel være, at man som passager skal igennem et helbredscheck, før man må flyve. Det kan også være at flyene skal dis-inficeres og rengøres ekstra grundigt. Denne artikel fra BBC kommer med nogle bud på hvordan restriktionerne kunne se ud https://www.bbc.co.uk/news/world-52450038
Hvem skal finansiere disse nye tiltag? Er det lufthavnen, så kommer regningen nok i sidste ende alligevel til at havne hos flyselskaberne i form af afgifter for at bruge lufthavnen. Hvem mon flyselskaberne så sender regningen videre til?
In-flight-sales
Luftfartsselskaber har historisk set tjent penge på ”in-flight-sales”. Det kunne være mad og drikke, men også duty free, lotterier, billetter til teater, billetter til transport etc. Der kan hurtigt blive indført restriktioner, der vil gøre det svært for kabinepersonalet at opnå samme omsætning som før. Hvis luftfartselskaberne rammes på dette indtjenings grundlag, så vil de forsøge (eller være nødsaget til) at dække tabet andre steder. Igen er vores bud, at passagerne kommer til at betale for dette via billet prisen.
Luftfartsselskaberne store lån
Luftfartsselskaberne har nærmest uden undtagelse måttet optage store lån. De lån skal betales tilbage – derfor er udgifterne, når der åbnes op igen, større.
Hvis man har højere driftsomkostninger og man fastholder samme billetpriser som før Covid-19, står man tilbage med mindre avance. Det er logisk. Hvad der ikke er logisk er hvordan det kan være en god recovery plan for en branche der lige nu er i knæ. Der skal penge i kassen.
Luftfartselskaberne kan selvfølgelig forsøge at spare hvor de kan, f.eks. ved at presse de ansatte ned i løn og ved at genforhandle de kontrakter man har med underleverandører.
Lavere brændstof priser vil på sigt hjælpe mange selskaber, men da de fleste selskaber forhandler en fast pris på brændstof, er det først når disse aftaler kan genforhandles at den besparelse træder i kræft.
Så er der passagerafgifterne, som måske med politisk hjælp kan sænkes. Det vil formegentlig ikke være den store besparelse, med mindre de selvfølgelig helt udgår – men er det mon realistisk?
Alt i alt er det ret begrænset hvor flyselskaberne kan spare. Derfor giver det god mening at spå om at priserne på flybilletter vil stige. Hvordan skal selskaberne ellers sikre deres overlevelse?
Er der 1000 vis af kroner at spare hvis man booker nu?
Priserne lige nu på flybilletter (og rejser) er relativt lave. Det handler for mange selskaber om ren overlevelse og om at få penge i kassen nu. Hellere sælge en billig rejse nu og så overleve. Så ja, hvis man booker nu kan der være penge at spare. Om det ligefrem er 1000-vis af kroner, vil variere fra rute til rute og hvor meget priserne stiger bagefter.
Booker man en rejse indenfor de næste par uger kan der selvfølgelig være stor risiko for aflysning. Her er det forskelligt fra selskab til selskab, hvilke muligheder du har som passager. Særligt de selskaber der ved en aflysning, tilbyder om-booking til hvilken som helst afgang, uden at du betaler differencen i pris på den nye afgang, tilbyder en deal der kan være meget lukrativ for dig som passager. Selvom der kan være mange penge at spare opfordrer vi ikke til at man køber en billet i ”ond tro” og at man udnytter de fleksible muligheder nogen selskaber tilbyder lige nu. Du skal, i vore øjne, kun købe en rejse, hvis du påtænker at rejse. Selvfølgelig skal man også sikre sig at ens rejseforsikring dækker. Ligeledes man må forvente, at der er mange nye rejse restriktioner, det næste lange stykke tid – men så igen, der var en der engang skrev – ”at rejse er at leve”.
Mvh
Spørg Piloten
Følg os på facebook, instagram og youtube
https://www.facebook.com/spoerg.piloten/ https://www.instagram.com/ask.a.pilot/ https://www.youtube.com/channel/UCPjty8PNr02U3jfqfw5k1LA
This Post Has 0 Comments