skip to Main Content

Kan man få en “sponsor” til pilotuddannelsen?

Q: Det har været min drøm at blive pilot siden jeg var 8 år. Jeg har overvejet meget at blive pilot for militæret, men det kræver at man er hos dem mange år,og man tager på farlige missioner og det er ikke det jeg vil. Men så er det det med prisen for at blive civil pilot. Det er umuligt for mig at finde de penge. Jeg har tænkt om der er andre omveje for at blive civil pilot?

A: Jeg forstår godt at det er et svært valg og mange oplever at finansieringen er en “stopper” – men selvom jeg ikke kender din situation til fulde, så kan jeg ikke forestille mig at det vil være helt umuligt.

Det er nemlig heldigvis ikke således at det er en forudsætning at være født med en guldske for at blive pilot – men det hjælper naturligvis. Som tiderne er i dag, skal du dog regne med at skulle betale for hele din uddannelse selv og såfremt du ikke har formue eller sikkerhed – kan det være at du må arbejde et par år på at spare op til måske 20- 30% af uddannelsen, før at nogen banker vil indgå en dialog med dig omkring mulig finansiering. En mulig “omvej” er måske at tage uddannelsen modulart – herved har du muligheden for at have et arbejde ved siden af og dermed begrænse det beløb du skal låne.

Det har tidligere været således at de større luftfartsselskaber har haft et samarbejde med nøje udvalgte flyveskoler og at man kunne være ekstremt heldig at komme med på et hold der var helt eller delvist sponsoreret af et luftfartsselskab. Som tiderne er lige nu, er det dog ikke noget der bliver udbudt for danske statsborgere. Lige nu er best case at flyveskolen har et samarbejde (ofte blot en tilkendegivelse fra flyselskabet) med et eller flere flyselskaber om at man som nyuddannet kan søge ind i disse selskaber. Der gives meget få garantier i branchen og som udgangspunkt vil det være min klare anbefaling at man udover finansiering af pilot grunduddannelsen (ca. 700.000 DKK såfremt den gennemføres i DK) også har en plan for finansiering af en evt. typerating. Din sponsor bliver derfor i dag meget, meget ofte i form af et samarbejde mellem bank og “mor/ far bank”. Det er i dag en kæmpe udfordring såfremt man ikke har en der kan kautionere for lånet. Nu er det efterhånden mange år siden jeg selv blev uddannet og meget har ændret sig, men også dengang gik banken med “livrem og seler” og forlangte en række betingelser. Jeg har altid haft fuld støtte fra min familie, men desværre var hverken friværdien eller formuen tilstede til at de kunne hjælpe mig mht. finansieringen af uddannelsen og til hvad der efterfølgende viste sig at blive 2 typeratings inden jeg for alvor blev etableret i branchen. Jeg måtte derfor i banken og låne pengene uden at kunne stille nogen form for sikkerhed eller garanti, hvilket ikke overraskende betød at renten for mit pilot lån var en del højere end mange af mine holdkammeraters. En dag fik vi faktisk talt om hvad vi havde af rente og der var enorm forskel… alt fra omkring 3% til 10% p.a. Som sagt har meget ændret sig siden jeg blev færdig, men det er min vurdering at det stadig kan betale sig at have gjort sit hjemmearbejde inden man går ned i banken. Et af de emner vi kan berøre under personlig rådgivning og coaching, som vi er startet med at give her i det nye år på spørg piloten, kan sagtens være finansierings strategi og karriere planlægning. De to ting hænger ofte sammen – og såfremt du kan fremlægge en plan a, b og måske c for dit “projekt pilot” og ikke mindst at du formår at præsentere en plan for hvordan du har tænkt over økonomien i årene efter uddannelsen, herunder hvordan du vil afdrage lånet – ja, så stiger din chance for at lånet bliver bevilliget og dernæst kan det have stor betydning for hvilke vilkår banken tilbyder.

Nu handler det dog ikke blot om at få lånet og få taget uddannelsen. Forinden vil jeg anbefale at man meget, meget nøje har sat sig ind i branchen og fået afprøvet om ens forventninger til branchen er realistiske. Det vil være meget ærgerligt at have ofret en hulens masse penge for senere at finde ud af at det slet ikke er en branche men trivedes i. Det kan være enormt svært at få et objektivt billede af branchen. Internettet er fyldt med informationer, men også mange modsigelser, advarsler og i det hele taget kan det være svært at få et overblik. Desuden bør man huske på at flyveskolerne ofte er private virksomheder, der har en interesse i at sælge et produkt; pilot uddannelsen – og de har derfor måske en interesse i at få branchen til at se meget lyserød ud og få lige netop deres skole til at fremstå som værende den bedste.

Det har tidligere været således at militærets piloter var i høj kurs i det civile og at man efter endt tjenestepligt i militæret (ca 16. år) uden større problemer fik ansættelse i det civile. Det er blevet en del mere komplekst over de seneste mange år blandt andet fordi militære piloter stort set skal igennem en fuld civil pilot uddannelse (de kan overføre lidt “merit” og spare en anelse – men det løber stadig op i mange penge for dem at få civilt certifikat). Derudover er kampen om jobs blandt nyuddannede utrolig hård og udbud og efterspørgsel medfører meget lave start lønninger for piloter. Endeligt betyder kravet om typerating og “erfaring på typen” også at selv militære piloter ofte må ud og købe sig typeratings – så alt dette har måske været en medvirkende faktor til at mange militære piloter vælger at forlænge deres kontrakt med forsvaret og ganske enkelt bliver i militæret hele karrieren. Derfor vil jeg ikke anbefale nogen at se militæret som værende en billig måde at få uddannelsen på.

Du skal være meget velkommen til at skrive igen – men prøv at kig lidt i nogle af de tidligere indlæg her på siden… der er en masse information tilgængeligt helt gratis. Ønsker du at vi skal kigge specifikt på din situation og starte et personlig rådgivnings/ coaching forløb op er du meget velkommen til at rette henvendelse igen – så skal jeg gerne uddybe hvorledes dette kunne foregå.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top