skip to Main Content

Hvornår vil man som regel begynde en “anflyvning” (nedstigning) – altså mht til distance fra pågældende lufthavn?

Q: Hvornår vil man som regel begynde en “anflyning” (nedstigning), altså mht. til distance fra pågældende lufthavn, hvor du/ I skal lande?

Skærmbillede 2016-06-04 kl. 19.54.29

A: Descent fra rejsehøjden sker på det fleste fly ud fra et princip om x3 højden i tusinde fod. Det skal nok lige forklares nærmere, før at det giver mening. Såfremt et fly befinder sig i 35.000 fods højde, vil man som udgangspunkt påbegynde anflyvningen 3×35= 105 nm ude. 1 nm er lig med 1852 meter. Dermed påbegyndes nedstigningen ca når der er 195 km igen. Dette er naturligvis kun en tommelfingerregel og f.eks. vindforhold, om man har anti-ice på motorerne samt vægt af flyveren – har betydning.
På de fleste fly har piloten hjælpemidler f.eks. flyverens FMC (flight management computer). Jo flere (rigtige) oplysninger man kan taste ind i FMC, desto mere præcist vil nedstigningen kunne beregnes. Under nedstigningen vil de fleste piloter dog lave MDR (mental dead reckoning) udfra f.eks. 3x højden reglen for at lave et gross error check. Det er ikke altid, at vi kan lave et “idle descent”. Altså hvor vi svæver ned med motorerne i tomgang, hvilket er det mest økonomiske. Ofte er der anden trafik at tage hensyn til og luftrumsrestriktioner, som ikke gør dette muligt.
Forskellen i brændstofforbrug på et veludført descent og et for sent (hvor speedbrakes eller gear må bruges til at bremse flyet) eller for tidligt descent – kan være ret store. FMC kan kun tage højde for de ting vi fortæller den og pilotens erfaring i forbindelse med tidligere anflyvninger, forventede short cuts mm kan være en afgørende faktor for et veludført descent.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top