Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Kan det passe, at piloter bruger en anden form for tidsregning?
Q: Kan det passe, at piloter bruger en anden form for tidsregning, og hvad er årsagen til det: Manglende information fra eksterne parter, for at opmuntre passagererne, dårlig tidsfornemmelse…?
I hvert fald oplever jeg næsten altid “Det er fra cockpittet, vi afventer de-icing og forventer det tager 3-4 minutter”. Det tager så minimum 10 min. “Det er kaptajnen. Vi mangler lige at få de sidste kufferter omboard, jeg regner med at vi kan tage afsted om 6 minutter”. Det tager så et kvarter….. og så fremdeles.
A: Piloter skulle gerne bruge samme tidsregning som alle andre. Ofte er det svært at komme med et bud på hvor lang tid tingene tager og vi stoler måske lidt for meget på eksterne parters optimistiske vurderinger. Grunden til at det ofte betaler sig at være optimistisk er, at hele tiden forsøger at komme afsted så tidlig som muligt. Det kræver nok lidt brancheindsigt at forstå sammenhængen, men skulle man få en såkaldt slot tid, så er tolerancen -5 minutter og +10 minutter. Der er derfor mere tolerance i forhold til at komme for sent end for tidligt…
Nu vil jeg ikke bare sende “aben videre” eller komme med undskyldninger. Vi piloter kan nemlig selvfølgelig undlade at komme med et bud på hvor lang tid tingene tager til vore passagerer. For at bruge dit eget eksempel “Det er kaptajnen. Vi mangler lige at få de sidste kufferter ombord, så snart det er sket kan vi bedre om tilladelse til at starte vore motorer”. Der er måske ingen grund til at sige “6” minutter… I tilfældet med kufferterne kan der også nemt opstå yderligere forsinkelser som piloterne ikke er klar over, når vurderingen om de “6” minutter gives – det kan f.eks. være at man ikke får start tilladelse lige med det samme, fordi der er travlt på lufthavnen. Det kan piloterne sjældent vide, før de spørger om tilladelse til “start and push back”. I tilfælde af de-icing er det også min holdning, at det er lidt risky at komme med et bud. De-icing personalet vil nemlig forsætte med behandlingen indtil de mener at flyet er klar, det er ikke noget piloterne har kontrol over. Efter de-icing skal piloterne også vente på tilladelse til at taxi, så det kan sagtens være at de-icing’en tog det antal minutter som piloterne vurderede, men igen kan trafik på lufthavnen betyde at vi får besked på at vente… så af den grund vil jeg personligt aldrig komme med et bud.
Luftfartsbranchen er en branche hvor mange forskellige afdelinger er tvunget til at arbejde tæt sammen. Er der bare et led som ikke opfylder deres opgave optimalt, så kan der opstå forsinkelser. En ting er forsinkelser, men en anden ting er sikkerhed. Sikkerhed er et af de områder hvor man til gengæld er super skrappe, men her er der selvfølgelig heller ikke et ur der tikker og passagerer som på samme måde holder skarpt øje med os.
Jeg kan dog forsikre dig om, at jeg ikke kender nogen kollegaer som bevidst fortæller passagerne forkerte tidspunkter. Det er mit indtryk at alle i branchen forsøger at være så professionelle og informative som muligt.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments