Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvornår kom flyenes højde (agl?) på flyledernes radarer?
Q: Hvornår kom flyenes højde (agl?) på flyledernes radarer?
A: Det er teknisk set temmelig vanskeligt at vurdere. Radarens praktiske oprindelse til at “tracke” fly kan spores tilbage til før 2. verdenskrig, hvor udviklingen for alvor tog fart. Særligt briternes “Chain Home”-system og tyskernes “Freya” var pionerer inden for området.
Disse to systemer fungerede dog efter et princip, som i dag er kendt som “Primary Radar”. Dette er en klassisk radarantenne, der sender en “beam” ud i en bestemt retning. Hvis denne “beam” træffer et fly, en flok fugle, en tordenbyge eller lignende, vil beamen returnerer og fanges op af en antenne igen. Denne form for radar er meget simpel og upræcis, men kan udover at give den omtrentlige retning til retur-retningen af “beamen” også give en højde.
I moderne tid har man indført et mere moderne system ved navn “Secondary Radar”, der i udgangspunktet opererer med de samme principer. En radarstation sender en “beam” ud, men ved Secondary Radar sidder der en lille boks i flyet ved navn Transponder. Denne fanger signalet op og via en kode, piloterne har indstillet, svarer den tilbage med identifikation, nøjagtig position og højde. Moderne transpondere kan desuden fortælle en række andre parametre til flyvelederne.
Primary Radar er i dag stadig i brug mange steder – særligt i Forsvar rundt omkring i verden. Ved den forsvundne Malaysian Airlines MH370 fra Kuala Lumpur var det desuden i lang tid Primary Radar-tracks, man sporede, da det mistænkes flyets transponder på den ene eller anden måde var blevet koblet fra.
Jeg håber, ovenstående kan besvare lidt af din nysgerrighed. Du er naturligvis altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har flere eller uddybende spørgsmål.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren Jakobsen
This Post Has 0 Comments