skip to Main Content

Hvorfor slukkes der for lyset i kabinen under start og landing?

Q: Hvorfor slukkes der for lyset i kabinen under start og landing?

100_0052

A: Vi slukker lyset i kabinen under start og landing af sikkerhedsmæssige hensyn. Det er her det er mest kritisk at flyve, så vi tager nogle specielle forbeholdsregler.

Det tager ret lang tid for vores øjne et at vænne sig til lav belysning eller mørke, og helt op til 20-30 minutter at gå fra almindeligt dags syn til fuldt natte syn. Hvis der er meget lyst i kabinen og vi bliver nød til at evakuere, er det vigtigt at passagerene og personale har vænnet sig til lavt lys, og ikke bliver forvirret af pludselig ikke at kunne se.

Prøv at forestille dig du sidder i et meget belyst område og lyset så lige pludselig forsvinder, så vil der gå mange sekunder hvor du ikke reagere og ikke kan se, og hvis det virkelig tæller, og skal gå meget hurtigt, har vi efter international standard kun 90 sekunder til at gennemføre en fuld evakuering, så hvert sekund tæller.

Det lille lys hver passager har i kabine loftet er blevet bedømt til ikke at have den store indvirkning og der vil altid være nødbelysning, både i gulvet og ved nødudgange, som så også er nemmere at se og følge, når lyset er slukket. Der ud over skal ”gardinerne” i kabine vinduerne også være trukket fra, så vi kan se hvad der sker uden for, og der ved undgår at evakuere til en side hvor det er farligt, for eksempel i forbindelse med brand.

Vores øjne er som nævnt, faktisk ret godt udviklet til både at se i meget lys og mørke, men ikke lige så godt som nogle dyr. For dem der synes det skulle være interessant har jeg fundet et par links, et på dansk og et på engelsk, hvor det engelske går mere i dybden med øjets opbygning.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eye (Engelsk)

https://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98je (Dansk)

Med venlig hilsen
og på vegne af Spørg-piloten.
Jens Martin Christensen

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top