Q: Vi fik en skræmmende oplevelse på vores tur fra Rom til Kbh. Landingsstellet var slået…
Hvorfor slukker fly deres transpondere, når de overflyver oceaner?
Q: Hej, jeg vil gerne vide hvorfor alle fly slukker deres transpondere når de overflyver oceaner på den sydlige halvkugle? Man kan på flightradar24 følge alle flyvninger undtagen dem der går over det sydlige atlanterhav, stillehav, samt indiske ocean?
A: Jeg flyver selv B787 (Dreamliner) og flyver i de områder du beskriver. Der er en simpel forklaring på, at du ikke kan følge flyene – hvilket er, at der ikke er (civil) radardækning i de områder. Flyvninger over Atlanten foregår f.eks. via North Atlantic Tracks (https://en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_Tracks) – lignende procedurer forefindes for de andre områder du nævner. Der er ingen situationer, som jeg kan komme på, hvor piloten vil slukke for transponder. Kommunikationen i disse områder har traditionelt foregået via HF radio, men nyere fly (som f.eks. B787) anvender samtidig Controler-Pilot Data Link Communications (CPDLC), hvilket muliggør en mere tydelig form for kommunikation som foregår via satellit communication SATCOM. CPDLC giver pilot og trafikledelse, mulighed for at benytte luftrummet mere effektivt – mens der dog stadig ikke er radardækning. I forhold til sikkerheden, så er der selvfølgelig en række krav til både fly samt personel som opererer i dette område og jeg kan berolige dig med at slukning af transponder ikke er på træningsprogrammet 😉
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments