skip to Main Content

Hvor meget flyver en pilot selv?

Q: Hej ?
Jeg har tænkt over hvor meget en pilot arbejder under selve flyveturen?
Jeg har nemlig forstået at piloten også bruger noget Auto-pilot under flyveturen. Så hvilken slags arbejde foretager piloten under flyveturen? og hvor lang tid varer det ca.?

Mvh. Carl

A: Hej Carl.

Tak for din mail og spørgsmål.

Jeg vil lægge ud med at sige der nok er stor forskel på hvor meget en pilot egentlig arbejder under flyveturen. Selvom vi alle er piloter så kan man ende i forskellige dele af branchen. Hver enten man flyver jet, turbopropel, helikopter, passagerer eller fragt, skal vi alle igennem en arbejdsdag der kan se vidt forskellig ud. F.eks for én pilot kan arbejdsdagen være at flyve København – New York med én start og én landing. Mens en anden pilot måske skal flyve København – Aalborg 4 gange, begge piloter skal ud og flyve men arbejdsdagene er langt fra ens.

I cockpittet fordeler vi arbejdsopgaverne således.

PF: Pilot Flying = Piloten der flyver
PNF: Pilot Non Flying = Piloten der ikke flyver (navigation, papirarbejde, radiokommunikation osv.)

Dette fordeles lige mellem kaptajn og styrmand, således at begge piloters kompetencer altid er up-to-date. Ofte skiftes roller efter hvert ben.

I disse dage har de fleste fly autopilot, dog findes der stadig fly hvor alt er manuelt og flyvningen foregår som håndflyvning. Her vil arbejdsbyrden selvfølgelig være højere, på den anden side vil disse piloters flyvefærdigheder ofte være helt i top.

Du spørger indtil til tidshorisonten for brug af autopilot. For de fleste flyvninger letter og lander piloten flyet manuelt, det er svært at sige hvornår autopiloten slås til – da der er forskel på firmaers politik angående brug af autopilot, men et fornuftigt forslag vil være i ca 1000 fod -måske endda en hel del højere. Det samme er gældende for hvornår autopiloten slås fra inden landing.

Det er vigtigt at piloter ikke udnytter automatikken for meget, men også får fløjet manuelt og opretholder deres færdigheder og niveau. Men da de fleste fly har en stram tidsplan så er takeoff og landing det tidspunkt hvor piloten får lov at flyve manuelt og også de segmenter hvor der sker mest.
Generelt formoder jeg at autopiloten slås fra et stykke inde i approach fasen, måske en 2-5 min. inden landing – afhængig af vejr, anden trafik, lufthavne, hvilken approach osv.

Mvh Per

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top