skip to Main Content

Hvor mange gange må en F16 pilot lade sig skyde ud med katapult sæde?

Q: Efter episoden hvor en dansk F16 pilot skød sig ud med katapult sæde har jeg tænkt på hvor mange gange man egentlig må det, før man ikke må (kan) flyve længere?

danish F16

A: Det korte svar er at der ikke er nogle regler for dette på dansk F-16.

Her kommer så det lange…

I “gamle” dage var det sådan at katapultsæderne var konstrueret på en sådan måde at rygskader var sandsynlige. Det var sådan tidligere at den anordning der sørger for at sædet skydes ud af cockpittet er det vi kalder en krudtladning. Når den aktiveres sker der i en voldsom eksplosion. Dette medfører at sædet accelerer fra ingenting til max G påvirkning på ultra kort tid. Dette høje og voldsomme G-onset gjorde at ryggen blev presset sammen og der var tidligere en regel om at man kun måtte udskyde sig to gange. Om denne regel rent faktisk har været nedskrevet, eller om det har været gængs opfattelse, er jeg faktisk ikke sikker på. Men det er det man hører rundt omkring når talen falder på emnet.

I dag er det sådan, at ligesom udviklingen på alt muligt andet er gået hurtigt, ja, så har katapultsæderne også udviklet sig. På F-16 hedder vores sæde ACES-II. Det sæde er konstrueret således at en raket initieres og som så accelerer sædet “langsomt” op. På denne måde er G-onset ikke så voldsomt som ved tidligere sæder og ryggen lider ikke samme overlast. I den situation vi havde for et par uger siden tog det ca. 5 sekunder fra pilot hev i håndtaget til han hang i en bærende faldskærm med gummibåden pustet op hængende under ham.

Der er i dag IKKE nogle regler for hvor mange gange man må skyde sig ud. Dette er for danske F-16 piloter. Jeg er ikke bekendt med om andre lande eventuelt skulle have andre regler. Jeg kunne forestille mig at nogle lande der flyver fly med katapultsæder af ældre typer måske har nogle regler på området. I Danmark vil det bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Det “ville” således kunne være, at en udskydning ville være begrænsningen såfremt man fik varige skader på ryggen, men omvendt kunne det også være at flere udskydninger kunne ske af samme pilot – det ville så dog være han/ hun måske skulle overveje noget andet at lave 🙂 

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

THO

F16 Pilot RDAF

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top