skip to Main Content

Hvem betjener næsehjulet fra push-back?

Q: Er det kaptajnen eller styrmanden, der betjener næsehjulet fra push-back og ud til startområdet ? Hvad er farten ca., når styring med næsehjulet overtages af rorene ved take-off ?

A: Tak for spørgsmålet! Jeg er  typeuddannet på Boeing 737, og svarer derfor udelukkende for denne flytype, men det er min overbevisning følgende gør sig gældende på klart hovedparten af aktive flytyper i dag.

Det er normalt kun på kaptajnens side af cockpittet (venstre), der findes et lille specielt “styre-rat” ved kaptajnens venstre knæ (se billedet), som han/ hun bruger til at styre med på jorden. Dette kontrollerer næsehjulet direkte og kan give op til 78 graders udsving. Bruger man pedalerne, som begge piloter har, kan disse på en 737 kun give få graders udsving.

Bemærk – på nogle 737 findes styre-rattet også på co-pilot siden, jeg mener f.eks. at British Airways ønskede/ har denne konfiguration.

På en 737 holder man op med at bruge næsehjulsstyring gennem styre-rattet, når man har linet up på startbanen og har den ønskede retning.

Jeg er dog bekendt med, man på eksempelvis ATR-72 (hvertfald i nogle selskaber) benytter næsehjulsstyring helt til man passerer 60 knob, hvorefter man flytter hånden til de almindelige kontroller.

Efter landing vil det normalt være kaptajnen der styrer, når der taxies ind – men du kan finde selskaber hvor at styrmanden/(styrkvinden?) er den der bruger næsehjulsstyringen… men det er nok noget der hører til undtagelsen.

Jeg håber, ovenstående kunne besvare dit spørgsmål. Du er naturligvis altid velkommen til at skrive til os igen, hvis der er mere, du er nysgerrig på.

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren Jakobsen

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top