skip to Main Content

Hvad “kører” et gennemsnitligt fly på literen?

Det er svært at svare på – for hvad er et “gennemsnitligt passagerfly”? Men vi vil gerne gøre et forsøg på at svare.

Først vil vi dog lige fremhæve, at der er store variationer i brændstof forbrug alt efter de aktuelle forhold. De aktuelle forhold er f.eks. flyets vægt, hvilken rejsehøjde flyet befinder sig i og hvilke vejrforhold der er.

Den hastighed det giver mening at se på, såfremt man skal regne km/l, er groundspeed. Groundspeed vil være afhængig af f.eks. højde og vindforhold. Så efter de forbehold er nævnt kommer nogle generelle tal.

En B737 vil på rejsehøjden typisk forbrænde 20 liter per minut per motor. Dvs 40 liter i minuttet. Hastigheden (ground speed) vil på rejsehøjden typisk være omkring 900 km/t, eller per sekund 250 meter i sekundet.

Regnestykket bliver dermed, brændstof forbrug i timen 2400 liter, distance fløjet på en time = 900 km. Så for hver km forbrændes 2,6 liter, eller sagt på en anden måde den flyver 384 meter på literen.

Inden vi får vækket miljø aktivisterne, så er det nok værd at bemærke at med 189 passagerer ombord bliver regnestykket således. Brændstof fordelt per passager 2400/ 189 = 12,7 liter. Tager vi de 900 km igen og deler det ud per passager, får vi 900/ 12,7= 71 km/ literen.

Det er lidt misvisende såfremt, man kun ser på brændstof forbruget på rejsehøjden. Flyet vil forbrænde væsentligt mere i takeoff fasen, men omvendt under nedstigningen vil motorerne forbrænde væsentlig mindre. Håber du blev lidt klogere, selvom de her tal er med en række forbehold.

Spørg Piloten,

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top