skip to Main Content

Hvad er det farligste der kan ske når man flyver?

Q: Hvad er det farligste der kan ske når man flyver?

A: Jeg formoder der er flere forskellige svar på dit spørgsmål, men personligt anser jeg brand ombord for at være noget af det farligste vi kan komme ud for.
Hvis man forestiller sig et mange tons tungt metalrør der flyver med højt oppe i luften med hundredvis af kilometer i timen, mange passagerer der er tæt samlet, tonsvis af fuel i vingerne og måske langt ude over havet langt fra land. Så har man, i tilfælde af en ukontrollerbar brand, et skrækscenarie i vores branche.
Der er derfor god grund til at bagage, passagerer, cargo og crew bliver scannet inden vi får lov at komme ombord på et fly. Det samme gælder catering, toldfrie varer og lufthavspersonale der arbejder med og på flyet, når det er på jorden. Det er vigtigt for os, at vi ved det der befinder sig på flyet er sikkerhedsscannet og vurderet ikke til fare for flysikkerheden.

Hvis uheldet skulle være ude, har vi brandslukningsudstyr ombord og materialet ombord på flyet er ofte designet til at være brandhæmmende. I forhold til at kunne slukke en brand, er både piloter og kabineansatte uddannet i brandslukning i samarbejde med brandvæsenet.

Fly idag er konstrueret med så mange sikkerhedsforanstaltninger at chancen for brand er utrolig lille. Vi har bl.a. brand/røg identifikationsystemer, konstruktion af ikke brandbart materiale, fuel shutoff ventiler, integrerede haloncylindere, brandslukkere med vand og halon, brandtæpper,  røgdetektorer, varmesensorer, osv).

Når det er sagt lever vi desværre ikke i en fejlfri i en verden hvor ulykker ikke sker, men de er ikke nødvendigvis brandrelaterede og der kan være mange årsager til en ulykke.

Her finder du et link til hvor slemt det kan gå, Swiss Flight 111 der desværre gik ned pga brand.

https://www.youtube.com/watch?v=2b1aoK9jxoY
Sikkerheden ombord er vores højeste prioritet, og der bliver aldrig taget nogle chancer. Hver dag testes vores automatiske brand-identifikationsystemer og brand-slukningssystemer flere gange og alt skal virke, før vi tager afsted.
 
Vi ønsker også at komme sikkert hjem til vores familier.
 
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Per

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top