skip to Main Content
Har Et Flys Motorer Brug For En Pause/afkøling Mm. Eller Kan Flyet I Princippet Fortsætte Såfremt Der Var Oceaner Af Jetfuel Om Bord ? Og Hvor Mange Timer Er Der Mellem Motor Eftersyn?

Har et flys motorer brug for en pause/afkøling mm. Eller kan flyet i princippet fortsætte såfremt der var oceaner af jetfuel om bord ? Og hvor mange timer er der mellem motor eftersyn?

En jetmotor vil i princippet kunne fortsætte i ret lang tid såfremt der var brændstof og olie nok og der er som sådan ikke behov for at den skal lukkes ned på grund af køling. På et tidspunkt vil man dog være nødsaget til at inspicere og udskifte forskellige motor komponenter. Det svinger fra komponent til komponent hvor lang levetid de har.

I forhold til motor inspektioner vil man løbende inspicere motorerne for skade forårsaget af udefra objekter (FOD – foreign object damage). Flyets systemer ombord vil rapportere såfremt en værdi (kunne f.eks. være temperatur eller tryk) er blevet overskredet og man vil også løbende inspicere f.eks. oliestand. Ansvaret for at kontrollere motorerne deles af piloter og mekanikere. Det overordnede ansvar er dog hos mekanikerne som vil inspicere flyet og dets motorer med minimum 48 timers intervaller. Piloterne vil forud for hver flyvning lave en “walk around” som indeholder et visuelt check af motorerne. Ombord på flyet findes flyets tekniske logbog og her kan piloterne skrive notater til mekanikerne og andre piloter, hvis der er tekniske uregelmæssigheder. Der opbevares en kopi af den tekniske logbog hos mekanikerne i et elektronisk system.

Et teknisk notat kan godt medføre at flyet ikke må flyve før det er efterset og i så fald taler man om AOG – Aircraft On Ground. Ofte er det sådan at moderne fly sender realtime status til operations-centret og i nogen tilfælde også til fly producenten. På den måde skal man ikke vente på at piloterne kommunikerer evt. uregelmæssigheder videre, men man vil vide det så snart det sker. Det giver alle en mulighed for at støtte op om evt. problemer og øger flyvesikkerheden samt også tilfælde af AOG.


Da det svinger fra fly til fly hvordan service intervallet er, kan vi ikke sige noget præcist om hvor mange timer der er mellem motor eftersyn – men som udgangspunkt kan du forvente at et kommercielt fly bliver checket dagligt.


Mvh

Spørg Piloten

Følg os på facebook, instagram og youtube: https://www.facebook.com/spoerg.piloten/ https://www.instagram.com/ask.a.pilot/ https://www.youtube.com/channel/UCPjty8PNr02U3jfqfw5k1LA

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top