Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Frygten for at “falde” gør mig nervøs for at flyve
Q: Jeg har aldrig rigtig været så glad for at flyve, for at sige det så er jeg hunderræd. Det er følelsen af at falde som gør mig nervøs.
På min seneste flyvetur på vej til Rhodos, skete der dog noget som gjorde hele kabinen nervøse inkl. mig selv som sad med hovedet nede i hænderne. Piloten sagde over radioen, at der snart var lidt vibrationer i luften. Efter et par minutter begyndte flyet at ryste voldsomt og man kunne nærmest høre hvordan skroget gav sig. Efter kort tid røg vi ind i et lufthul hvor vi faldt i et par meter, og da flyet “fik fat” igen, gav det et ordenligt skrald så hele kabinen rystede. Mit største spørgsmål til den episode. Er det normalt at det ligefrem giver et “bang”, når flyet får luft under vingerne igen efter et lufthul? Og hvor meget kan skroget egentlig holde til?
A: Udfra din beskrivelse af din oplevelse, så har du oplevet en “medium” grad af turbulens. Medium, stejler du måske nok!?! Jeg har selvfølgelig respekt for din oplevelse, men forklaringen er at vi som piloter deler turbulens ind i light, medium, severe og extreme. Flyet kan holde til alle grader af turbulens og jeg har aldrig oplevet extreme turbulens eller hørt om kollegaer der har prøvet dette.
Som passager er det tit således, at man kan blive “snydt” lidt ifht hvad flyvemaskinen rent faktisk gør. Det er ikke sådan at en flyver bare lige falder et par meter… det kan ikke lade sig gøre at man lige rammer et lufthul… altså “hul” forstået sådan at flyet falder flere meter ned. Flyet har så meget inerti, at det fortsætter “lige ud”. Der findes mange former for turbulens, og den man oplever på rejsehøjden er ofte i forbindelse med at kraftige vindstrømme ændrer retning indenfor et mindre område og det betyder at flyet begynder at “hoppe” lidt. Du kan måske relatere det til et skib på åbent hav i lidt bølgegang… skibet vil ikke lige pludselig kunne “synke” til bunds, men det vil kunne blive påvirket af bølgegangen.
Et pludselig “bump” som du beskriver er selvfølgelig svært for mig at sige med sikkerhed hvorfor det skete, men det lyder som at Jeres fly har krydset et andet flys randvirvel eller med et andet ord “slipstrøm”. I dag udnyttes luftrummet effektivt og det kan betyde at fly flyver igennem de samme områder med relativt (selvfølgelig i sikker afstand) kort mellemrum. Når (hvis) det sker, ja så kan det være at man lige krydser en slipstrøm… og igen på samme måde som til søs, når skibe krydser kurs, kan det give lidt ekstra hoppen – indenfor flyvning mærkes det typisk med et “bump” som du beskriver. Bumpet kan være kraftigere eller mindre alt efter størrelsen af det andet fly, det fly du befinder dig i og f.eks. ting som tid og atmosfæriske forhold, vinkel af krydsningen etc. Hvis du har prøvet at stå på vandski, så kan det at krydse en bølge godt betyde at man kortvarigt lige kommer til at lave et lille hop – måske det kan give dig et billede på hvad der sker med krydsning af en slipstrøm.
For at sikre at din næste flyvetur bliver god, vil jeg anbefale dig at investere i vores materiale vi har udviklet – du kan se nærmere på vores hjemmeside (webshoppen) her https://askapilot.net/product/fear-of-flying-diy/
Oplever du at der skal lidt mere til, har vi også andre ting vi kan forsøge.
Jeg håber svaret, gav dig lidt ro – og god tur til Rhodos, håber at I får en dejlig tur og ferie!
Mvh
Spørg piloten
This Post Has 0 Comments