skip to Main Content

Generet af overflyvning fra CPH airport

Q: Jeg bor i Hvidovre og har den sidste tid oplevet at blive generet mere end jeg plejer af overflyvning fra CPH airport.
Jeg har fulgt lidt med inde på flightradar24.com og ser at fly der skal mod nord flyver ret lavt hen over Hvidovre området.
Min fornemmelse er at det er taget til efter ombygningen af landingsbanen i CPH er blevet udført.
Mine spørgsmå er nu.
1.Er der ændret noget ved ruterne og overflyvningshøjden?
2. Hvilken højde må de flyve i fx over Hvidovre?

A: Tak for dit spørgsmål og interesse i Spørg Piloten.

Dine spørgsmål er gode, og jeg skal forsøge at beskrive indflyvningsfasen til Københavns lufthavn, den del der går ind over byen.
Når er beliggenheden af en lufthavn planlægges spiller mange faktorer ind i billedet. Ofte vil den jo ligge tæt på en hovedstand eller storby, og så skal landingsbanerne ligge så flyene mindst muligt forstyrrer områder med bebyggelse. Ydermere skal man tage vejrforhold i betragtning, f.eks hvis en lufthavn ligger op af kysten eller i nærheden af bjergområder kan der ofte være vind fra samme retning, og det bliver så udnyttet når placeringen af landingsbanerne bestemmes. Udover det skal terrænet selvfølgelig være til det.

I Københavns lufthavn Kastrup er vi så heldige at lufthavnen ligger på den østlige del af Amager, og med over 3,3 km lange landingsbaner ydnyttes banerne 04 / 22 LR optimalt. Dvs både ved landing og takeoff flyver man over minimum af beboelse, næste direkte ud over havet.
EKCH
Vindforholdene ved vandet gør at banerne 04 / 22 LR oftes bruges, derved til mindst mulig gene.
Men vejret kan man ikke altid regne med, og siden vi altid skal lette og lande i modvind, så har Kastrup også en landingsbane der går på tværs. Den hedder 12 / 30 (navngivet efter banens retning til magnetisk nord ) Så når bane 12 bruges vil indflyvningen være ind over København, og når bane 30 bruges vil flyene lette over byen.
Herunder finder du vores approach plate til bane 12

rwy 12 EKCH

Den er selvfølgelig lidt kringlet for det utrænede øje, men vi begynder den sidste del af nedstigningen i 3000 fod (915 m), og det sker ca 9,3 Nautical Miles (17 km) nord vest for Kastrup. Som du kan se på tegningen så tager indflyvningen os fra syd om Værløse, og så hele vejen ind over København og Amager. Lige hvilken højde vi ligger i over Hvidovre kan være svært at sige, men jeg vil skyde på en 1800 fod, svarende til 550 m.
Her sidste år blev bane 12 / 30 brugt mere end normalt, da bane 04 / 22 skulle udvides til A380´erens ankomst.
Jeg håber du kan bruge svaret.
Med venlig hilsen og på vegne af spørg piloten,
Per Munk Gellert

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top