skip to Main Content

Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot

EDIT Spørg Piloten. Lad os håbe 2021 bliver et bedre år for luftfarten end hvad 2020 var.

Dette er en genudgivelse af indlægget: Flyvning i Sahara med dansk kvindelig pilot.  I dag har mange nyuddannede glemt hvilke fantastiske muligheder, der eksisterer i branchen og overvejelserne går sjældent på andet end en Airbus, ATR eller Boeing typerating.

Covid-19 har måske givet os alle nogen andre briller på. Nu er det måske klart for nyuddannede piloter at planen om at flyve noget “stort” flyvejern er fjern.

Men der er håb!

For Birgitte er det snart mange år siden, at hun var ude på eventyr. Der er dog ingen tvivl om, at minderne stadig står klart for hende OG at hun ikke fortryder, at hun tog på eventyr dengang hun selv var ny i branchen.

Vi håber, at hendes beretninger (4 i alt – dette 4 ud af 4) kan være interessant for alle med interesse i luftfart. For pilotaspiranter samt nyuddannede piloter, kan Birgittes historie måske være en reminder om, at der findes mange muligheder efter endt uddannelse. Og måske er det lige præcis det man har brug for nu ovenpå et år (2020) mange ønsker at glemme – værsgo’ at drømme.

En beretning om min flyvning i Sahara

af: Birgitte Johansen

Aldrig har jeg set så meget sand… Det har simpelthen ingen ende! Men det er helt fantastisk smukt, og ret fascinerende, at se på. Jeg synes nu engang bare at der hører vand til på en stor strand som denne…

At flyve her er noget helt specielt; både på grund af folkefærdet, men naturligvis også pga. klimaet og naturen.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.49.59

BE1900D – ZS-NAC

For at starte med klimaet – her er vanvittigt varmt! Jeg var klar over at det ville være hedt, men jeg havde alligevel ikke forestillet mig at temperaturerne kunne komme så højt op som de gør her i disse måneder. Da jeg landede i eftermiddags (8.august) oplyste kontrolleren os om at temp. var 57C. Det er svært at forestille sig hvor varmt 57C føles, men tænk på en bil der har stået i solen en hel dag, – og som du ikke kan komme ud af.

Desuden plages vi af nogle ret heftige sandstorme forår og efterår, der gør at de fleste flyvninger må udskydes til det er drevet over. Det er simpelthen ikke til at se noget som helst når stormen er over os, og da der sjældent er mere end en NDB på pladserne, kan vi ikke lande. Langt de fleste pladser er dog udelukkende VFR pladser, og ofte ret korte og i ringe stand.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.07

Sådan ser hangaren ud efter en mild sandstorm – det gør det ikke nemt
for mekanikerne at arbejde når sandet kommer ind overalt.

Pladserne ejes af de forskellige olieselskaber, og vi flyver personale fra vores hovedbase (hvor flyvemaskinerne fra civilisationen lander) og ud til oliefelterne. Her er stort set alle nationaliteter, men naturligvis en overvejende del Algiere. Det er spændende at opleve deres kultur, der er så utroligt langt fra fx deres sprognaboer på den anden side af Middelhavet, til trods for den forholdsvis korte afstand.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.16

En af lejrene. Til venstre anes landingsbanen, til højre i billedet en moske.

Noget der gør hver dag lidt mere spændende er ATC. De har ikke altid helt begreb om hvad de foretager sig, og en mindre ting som fx at to fly bliver sendt i holding 5000′ apart fordi de har ETA under et kvarter fra hinanden, kan godt drive piloterne her til vanvid! Desuden holder de af at oplyse om anden trafik vha. koordinater i stedet for radial og distance – hvorfor skal jeg ikke kunne svare på, men irriterende er det! Dertil kommer det, at de taler arabisk og fransk med de andre Algiere på radioen, hvilket alt andet lige gør situationsfornemmelsen lidt sværere for os andre.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.26

Nomade på gennemrejse…

Mange har spurgt til, hvordan det er at være kvindelig pilot her, og så oven i købet fra DK. Heldigvis er Muhammed-krisen dog drevet over her, og jeg behøver ikke længere fortælle at jeg er svensker…

Screen Shot 2016-09-06 at 13.49.26

Lille, diskret pust af sand!

Dét at være kvinde her er egentligt helt fint; der er faktisk forskelsbehandling til min fordel. Groundhandlerne ordner alt for mig (inklusive at bære min taske!), og i de forskellige lejre får jeg bragt sodavand, videofilm og frugt på timebasis til mit værelse. Til stor misundelse hos min kaptajn.

Hver anden torsdag har vi grill-aften, hvor lokale bands kommer og spiller, synger og danser efter festmåltidet (bestående af kamel, hest, hund og andet luksuriøst kød tilberedt på grill).

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.40

Jeg er meget overrasket over at se så stor respekt kvindelige piloter høster her, både hos vores passagerer, men i særdeleshed også hos lufthavnspersonalet.

Screen Shot 2016-09-06 at 13.50.47

Sidder og nyder solnedgangen i sandkassen…

Det er helt klart en stor udfordring at flyve i Sahara, og utrolig lære- og udbytterigt.

Jeg kan kun sige at alt er blevet lettere siden Exupery fløj de selv samme strækninger for over 60 år siden; han havde blot blæsten, sandet og stjernerne. Nu har vi trods alt både GPS’en, autopiloten og de oplyste EFIS displays til at forsøde hverdagen…

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Birgitte Johansen

Hvis du ikke allerede fik læst Birgittes 3 andre beretninger kan du gøre det her:

BEA bush piloten der flyver med diamanter

Røde kors flyvning i Afrika

Fragt flyvning. 32 timer med fragthundende i Mellemøsten

Pilotuddannelse. Har du brug for hjælp?

Vi vil meget gerne hjælpe dig med dine overvejelser omkring at blive pilot. Vi har en masse materiale helt frit tilgængelig her på siden. For at gøre det nemt for dig har vi her lavet en oversigt over nogen af vores mest populære posts og youtube video’er.

Hvad tjener en pilot

Arbejdsmiljø som pilot

Pilot uddannelse

Gratis gave til dig der gerne vil være pilot

Du kan gratis stille spørgsmål her Ask A Pilot.

Det er helt normalt at man har mange spørgsmål og overvejelser omkring at blive pilot. Derfor har vi skrevet en udførlig e-bog om det at blive pilot. E-bogen henvender sig til dig der drømmer om at blive pilot såvel som dig som er klar til at tage springet lige nu. Vi har samlet vores bedste råd og viden i vores e-bog omkring det at blive pilot. How Do I Become a Pilot? At læse e-bogen kan være en rigtig god måde at få en masse information, som kan være svær at finde andre steder.

Nyuddannet pilot – uden job?

Vi kan selvfølgelig ikke trylle noget pilot job frem, men vi kan hjælpe dig med at være skarp når markedet åbner igen. Lige nu støtter vi nyuddannede piloter i mindre netværksgrupper. Her taler vi om det der er svært, vi holder modet oppe, vi deler nyheder om branchen og sørger for ingen føler sig alene. Vi mødes online en gang per måned, hvor vi holder en workshop med forskelligt indhold, alt efter hvad der er relevant. Hvis du vil høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Happy landings

Spørg Piloten

contact@askapilot.net eller ring til os på +45 5352 7700.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top