skip to Main Content

Flyveskolerne svære rolle som rådgiver

Vi oplever, at nogle nyuddannede piloter har en opfattelse af, at “det der blev sagt på infomødet på flyveskolen” ikke holdt stik. Det var måske ikke lige så nemt at komme i job, eller måske var lønniveauet noget lavere, end du havde fået stillet i udsigt. Derfor vil vi gerne skrive lidt om selve problematikken omkring flyveskolernes rådgivning om branchen.

Måske det er forkert at kalde en “flyveskole” for en flyveskole. Og hvorfor så det? Det lyder da som noget sludder, tænker du måske. Men pointen er, at udtrykket “skole” måske normalt forbindes med skoler, som vi normalt tænker det. Det være sig eksempelvis folkeskole, gymnasie etc. Men en flyveskole (i Danmark ihvertfald) er ofte en privat virksomhed.

En flyveskole kan selvfølgelig godt fortælle omkring branchen, men samtidig har flyveskoler et produkt (pilotuddannelsen), som de naturligvis gerne vil sælge dig. Den dobbeltrolle kender vi måske fra “ejendomsmægleren der fortæller dig om boligmarkedet, men som samtidig gerne vil sælge dig en bolig“. Der kan selvfølgelig sagtens være “gode rådgivere” og “dårlige rådgivere“.

Men hvor langt kan og må en flyveskole gå i deres rådgivning? Kan de stort set slippe afsted med at sige hvad som helst som din rådgiver? Her er det nok vigtigt, at man forholder sig til om flyveskolen bliver betraget som en leverandør af en tjenesteydelse (pilotuddannelsen), din rådgiver eller begge dele.

Men ER flyveskolen i juridisk forstand en rådgiver?

Det vigtige at forholde sig til er, at flyveskolen i de fleste tilfælde blot er en leverandør af en “realydelse” (pilot uddannelsen). Så selvom de (flyveskolen) måske i din optik rådgiver om branchen, vil man nok i sidste ende komme til konklusionen, at du køber et produkt (pilot uddannelsen) og ikke rådgivning.

I forholdet flyveskole vs elev, er det således måske mere et spørgsmål om hvad der er aftalt i forhold til realydelsen (pilot uddannelsen). Aftalen mellem flyveskole og elev vil nemlig ofte være uddannelseskontrakten. Det er derfor her, du skal kigge efter om der fremgår nogen “garantier”. Ved uenighed (mellem flyveskole og elev) vil man formegentlig blot se “hvad står der i kontrakten” og ikke så meget “hvad blev der sagt forud for indgåelse af kontrakten” til eksempelvis et infomøde.

Men derfor kan man måske stadig godt føle sig “snydt” over den rådgivning/ information/ marketing man har modtaget fra eksempelvis en flyveskole. Men hvad så med marketing? Kan man påstå at flyveskolens marketing var vildledende? Før at man “har en god sag” skal der igennem marketing materialet eksempelvis forligge deciderede garantier, som så kan anses for at være del af aftalen (uddannelseskontrakten). Så hvis flyveskolen blot har talt meget positivt om branchen generelt, kan det være svært at gøre ret meget.

Men selv om man havde en god sag, kan der være mange grunde til, at den nyuddannede pilot alligevel går lidt stille med dørene. Luftfart kan nemlig være en “lille branche”.

En lille branche

Som nyuddannet pilot kan det være vigtigt ikke at ende i “bad standing“.

Det er muligt at en kommende arbejdsgiver (flyselskab) vil tage kontakt til skolen for at spørge om skolen kan anbefale den nyuddannede. Men sæt nu at den nyuddannede har kørt en sag mod flyveskolen. Er den nyuddannede så ikke berretiget til at være nervøs for at en sådan sag vil kunne påvirke karrieren? Når (hvis) flyveskolen får opkaldet fra flyselskabet “ja, vi ringer fordi vi har fået en ansøgning af X som har været elev hos Jer. Vi vil blot høre om hvilken oplevelse I har af x og om vedkomne kommer med Jeres anbefaling“. Ups. Hvilken nyuddannet har lyst til at blive kendt som “ham eller hende“, der tog sin egen flyveskole i retten? Og hvad med flyveskolens eventuelle netværk i branchen? Vil de ikke potentielt kunne blive informeret om, at vedkomne har kørt en sag så “pas lige på med den person“. Konspirations teorierne og frygten har selvfølgelig god grobund, hvis man kører rundt i sådanne tankemønstre som nyuddannet.

Af den grund kan det måske være svært for dig, som overvejer branchen, at finde ud af hvordan branchen er inden du bliver del af den. Det er selvfølgelig problematisk, såfremt du skal træffe valget alene baseret på den information du måske kan finde fra flyveskoler etc.

Hvem har ansvaret for at gøre op med eventuel mangelfuld rådgivning/ information om branchen?

Hvem står principielt med ansvaret?

Trafikstyrelsen har det overordnede ansvar for at sikre at skolerne overholder reglerne, men herunder er det ikke vores indtryk at “rådgivning om branchen“, “marketing“, “præsentation af branchen” er omfattet.

En nyuddannet kan betragtes som en forbruger, så dermed har man måske muligheden for at skrive til forbrugerombudsmanden og bede vedkomne komme med en udtalelse, hvis man føler sig snydt som forbruger i forhold til marketing af produktet (pilot uddannelsen) eller lignende. Problemet er nok bare stadigvæk, at man vil se på aftalegrundlaget i uddannelses kontrakten – er der blevet leveret det du har skrevet under på?

Så den kan hurtigt ende blindt.

Vi er ellers ikke blege for at tage staffetten i forhold til at fortælle om branchen “som vi ser og oplever den på godt og ondt”. Men vi får nok brug for hjælp ved at flere taler åbent om branchen, for vi har selvfølgelig ikke patent på sandheden. Så del gerne dine erfaringer, de gode såvel som dårlige, således fremtidens piloter bliver bedre rustet til branchen. Til dig der overvejer branchen, kan vi anbefale ebogen “how do I become a pilot” som en god start på at få indsamlet information omkring branchen.

Læs evt. resultatet af en undersøgelse vi lavede i FEB 2022 – hvem er f.eks. Danmarks Mester i at få egne elever i pilot job?

Happy landings

Spørg Piloten – Ask A Pilot

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top