Vi har fået en del spørgsmål omhandlende straffeattest og sikkerhedsgodkendelse som pilot, hvilket har givet…
Pilot undersøgelse for at hjælpe fremtidens piloter
Hold ud – det vil forhåbentlig skabe mening, hvis du læser hele indlægget. For hvad pokker har nedenstående eksempel at gøre med flyvning? Og hvorfor overhovedet skrive om noget så kedeligt som “rådgivning“?
Du vil (måske) bare gerne blive pilot og har allerede beslutet dig herfor. Vi ønsker ikke at tale dig fra “projekt pilot“, ej heller at udpege hvem der kunne være “gode rådgivere” eller “dårlige rådgivere“. Vi ønsker med dette indlæg blot at give en baggrund for hvorfor vi gerne vil lave en undersøgelse, hvor allerede uddannede piloter spiller en væsentlig rolle.
Et tænkt eksempel.
Du har møde med din rådgiver, der fortæller dig: “Den her virksomhed er i vækst, 85% af deres produkter bliver revet væk indenfor 4 måneder“. Du modtager ligeledes information om hvad produkterne forventes at kunne indbringe på markedet. Din rådgiver præciserer overfor dig, at der selvfølgelig ikke foreligger nogen garanti for at væksten i virksomheden fortsætter eller at produkterne fremadrettet kan indbringe det samme. Du anbefales af din rådgiver at lave dine egen analyse, før du laver en investering.
Det gør du. Du laver en analyse og du finder andre kilder, der peger i retning af at virksomhedens produkt er eller bliver en mangelvare. Dog har du ikke adgang til virksomhedens egne data, idet de ikke er offentligt tilgængelige. På baggrund af din analyse og særligt på baggrund af den “insider viden” din rådgiver har fortalt dig (de 85% og 4 måneder), investerer du 100.000 Euro i virksomheden. Du finansierer de 100.000 Euro ved at videregive de oplysningerne, du har modtaget til dit finansielle bagland. Dit finansielle bagland laver en risiko vurdering, hvor din “insider viden” indgår i helhedsudtrykket og sikkerhedsvurderingen. “Det skal nok gå“, tænker du, mine odds er gode. Du laver derfor investeringen.
3 år senere finder du dog ud af, at de “85% og 4 måneder” for virksomhedens produkter ikke var retvisende. Virksomhedens produkter er slet ikke er så nemme at sælge, og slet ikke til den pris du havde fået stillet i udsigt. Måske der var tale om misvisende oplysninger eller ligefrem falske oplysninger idet virksomheden kun i en kort periode oplevede den beskrevne vækst og at ingen af produkterne reelt har opnået “ønske prisen“. Du føler dig snydt og din investering har lidt et tab.
Vi har kontakt til pilotstuderende, hvor de måske føler at ovenstående historie stort set passer 1:1. Vi skal blot lige erstatte “rådgiver” med “flyveskole” og “produkter” med “nyuddannede piloter“. Men udfordringen er hvad man gør, når først man har investeret sine 100.000 EUR. Her er der muligvis forskel på hvordan man ville have grebet det an, hvis der var tale om en “investering” (som i ovenstående tilfælde) eller hvis investeringen er en uddannelse, hvor man gerne efterfølgende vil bruge ens netværk til at komme i job.
Pilot undersøgelse for at hjælpe fremtidens piloter
Med denne længere indledning har vi givet en baggrund for den undersøgelse vi gerne vil være med til at lave. Vi kan kalde det en “hvordan gik det og hvor er du nu pilot-undersøgelse“? Vi tænker nemlig det kunne være interessant at indsamle data for, hvordan det er gået de danske piloter. Måske det kunne hjælpe fremtidens piloter at få den viden.
For at skabe et retvisende billede, kræver det naturligvis, at vi får mange til at deltage, og det kan nok kun lade sige gøre såfremt:
1) Allerede uddannede piloter bliver opmærksomme på undersøgelsen (så når undersøgelsen er klar, vil det hjælpe os hvis den bliver delt så bredt som muligt)
2) Pilotens svar beskyttes (fortrolighed – men omvendt er det nok nødvendigt, at vi kender identiten)
3) Undersøgelsen bliver overkommelig og hurtig
Uddannet pilot – vi kommer til at skulle bruge din hjælp
Vi håber, at vi inden længe kan være klar med undersøgelsen. Vi håber, at piloter “out there” nye såvel som erfarne, vil være med til at svare. Det kunne også være interessant, at høre fra dem der “ikke blev pilot“, “har valgt selv at stoppe” eller er “blevet tvunget til at stoppe” og som derfor ikke længere er i branchen. Vi tænker der kan være mange gode historier, der kan deles til at skabe et retvisende billede af branchen.
Det bedste, tænker vi, er hvis vi kan få fat i et helt pilot hold og så lave analyse på et helt hold. Eksempelvis “et helt hold uddannet i 2012, hvor er de nu 10 år senere, hvordan gik det“. Det vil også være konstruktivt, hvis vi kan komme ud så bredt som muligt på tværs af flere flyveskoler.
Har du lyst til at hjælpe os med at indsamle data fra dit hold, så kontakt os gerne, vi vil gerne høre fra dig uanset hvilken årgang du er, og hvor du har gået på skole (dk såvel som udlandet).
Vi vil også meget gerne høre fra dig, hvis du har en baggrund for at kunne hjælpe os med at lave selve undersøgelsen, altså udformingen af spørgsmål.
Husk motiviationen for at medvirke er, at fremtidens piloter får historisk retvisende data og indsigt i både de gode såvel som de dårlige beretninger fra vores branche. På den måde håber vi at medvirke til at pilot aspiranter har et bredt fundament at træffe beslutninger på.
Selvfølgelig kan undersøgelsen ikke være med til at spå om hvordan det kommer til at se ud i fremtiden, det er klart. Men vi (allerede uddannede piloter) kan måske være med til at skabe et retvisende billede af hvordan det retrospektivt er gået os – altså hvis vi tør.
Happy Landings
Spørg Piloten – Ask A Pilot
This Post Has 0 Comments