Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Er piloter i strålingsfare?
Q: Jeg sidder og skriver lidt om kosmisk stråling, og begyndte derfor og lede efter hvor meget piloter og stewardesser på udsættes for. Altså hvor meget de må flyve om året, og hvor meget ferie de har, men havde intet held med søgningen. Kan I hjælpe her?
A: Stråling ved landjorden er omkring 0,5 mili sievert (mSv) per år. Som tommelfinger regel, fordobles strålingen per 4500 fod du stiger op. I polarområderne (over 60 grader) er magnetfeltet med til at øge stråling. Der ud over følger ioniserings stråling, øget solar aktivitet som følger en cyclus på ca 11 år.
Studier har vist at langtids udsættelse for stråling på 10 mSv årligt (som følge af flyvning) øger risiko for at få dødelig cancer med 0,5% til 4%. Grænseværdierne i branchen for piloter og kabineansatte er mig bekendt 6 mSv. For stråling mellem 1- 6 mSv er arbejdsgiveren pålagt at monitorere niveauet. Oversiger niveauet 6 mSv er arbejdsgiveren pålagt at tage tiltag for at reducere strålingen. For gravide besætningsmedlemmer anbefales det at holde strålingen under 1 mSv. I praksis får mange besætningsmedlemmer flyveforbud så snart graviditeten meddeles.
Her er et skema som viser strålings niveau. Tallene viser hvor mange timer man skal tilbringe for at opnå en dosis på 1 mSv.
Højde i fod
|
Timer ved 60 grader
|
Timer ved ækvator
|
30000
|
440
|
980
|
36000
|
250
|
600
|
39000
|
200
|
490
|
45000
|
140
|
380
|
Kilde CARI-3 computer program
De fleste flyvninger foregår mellem 36000- 39000 fod, så heraf kan vi se, at man skal flyve 1500 timer ved 60 grader og 36000 fod for at opnå en dosis på 6 mSv. Eller 1200 timer ved 60 grader og 39000 fod. Som det fremgår af mit svar i 2) er dette ikke teknisk muligt for en pilot at opnå, grundet begræsningerne i flight time limitations. Der ud over skal det bemærkes at tabellen tager udgangspunkt i at man holder højden i disse mange timer – den tager således ikke højde for start og landing.
2) Piloter og cabin crew må flyve 900 timer om året. Dette øges til 1000 timer om året i forbindelse med en revurdering af reglerne (EASA flight time limitations).
3) Ferie svinger fra arbedjsgiver til arbejdsgiver. Det normale er 6 -7 ugers ferie per år.
Jeg håber dette svarede på dit spørgsmål, du skal være velkommen til at skrive igen!
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments