Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Dimsedutter og knapper i cockpittet
Q: Som pilot er det så ikke enormt svært at holde styr på alle de knapper, dimsedutter og alt hvad der er i et cockpit. Når jeg har set billeder eller set ind i et ser det helt uoverskueligt ud.
A: Ved første blik ser det måske meget overskueligt ud. Men bare rolig – vi ved hvad alle knapper og dimsedutter gør godt for.
Når man skal flyve flyvemaskiner, der er komplicerede, så skal man have en særlig type uddannelse også kaldet en type rating. En type rating består af flere dele. Første del er typisk et teori kursus som tager ca 14 dage. Her gennemgår man alle flyvemaskinens systemer og bliver fortrolig med disse. Derefter lærer man flyvemaskinens procedurer at kende så man er forberedt på at skulle i simulatoren. I simulatoren øver man forskellige situationer som man ikke kan træne i en rigtig flyvemaskine såsom motorbrand, trykkabinen mister kabinetryk, landingshjul kommer ikke ud og mange andre ting. Når man har bestået chekket i simulatoren så skal man ud i den rigtige flyvemaskine og her har man 6 starter og landinger uden passagerer for at få følelsen med den rigtige flyvemaskine.
Når man har været alt dette igennem er man klar til træningen på linien.
Man bliver her trænet af en særlig trænings kaptajn i de normale arbejdsrutiner i det selskab man arbejder for. Dette kan tage ca 2 måneder. Når alt dette er overstået bliver man frigivet til normal flyvning uden træningskaptajn.
Men her stopper træningen ikke. To gange om året er vi i simulatoren igen for at øve forskellige nødsituationer og én gang om året har vi en flyvetur hvor kaptajn og styrmand bliver chekket i de normale arbejdsrutiner.
This Post Has 0 Comments