skip to Main Content

Korte anflyvninger i København

Q: Hej
Jeg bor i Hvidovre og oplever til tider at nogle fly kommer meget lavt ind og skævt i forhold til landingsbanen (ca 90grader) i cph.
Bedstemmer man som pilot selv om man vil have sådan en kort indflyvning, eller er det op til flyvelederen?

A: Nu beflyver jeg ikke København så ofte, men jeg kan jo fortælle dit lidt om de generelle måde for kortere anflyvninger.
Hvis man skal være helt firkantet så bestemmer piloten i sidste ende om man accepterer en kortere anflyvning i stil med den du beskriver. Oftest vil vi jo gerne spare tid og brændstof, men aldrig på bekostning af sikkerhed. Hvis der er mulighed for en kortere anflyvning, bliver man spurgt af ATC ( flyvelederen ) om man kan acceptere en shortcut på x antal mil. Hvis det kan lade sig gøre rent flyveteknisk samt at kabinen er klar, accepterer man. Man kan så blive frigivet til en visuel approach, hvor man selv er ansvarlig for seperation til andre fly samt overholdelse af højde, eller ATC giver en vektorer til den kortere anflyvning. Så rent praktisk er det et samarbejde mellem ATC og piloterne, der gør det muligt at lave kortere anflyvninger.

Når nu du nævner København, skylder jeg nok at sige at ATC i København/Danmark er nogen af de bedste i Europa. De er super effektive, og sparer rigtigt meget tid og brændstof med deres gode arbejde.

Med venlig hilsen,
Martin Linneman Dall von Bülow
Pilot Boeing 737

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top