Selvfølgelig afhænger svaret af hvilken helikoptertype vi taler om, men for en større helikopter f.eks.…
Coriolis effekten?
Q: Kan du forklare coriolis effekten, da jeg ikke helt selv kan hitte ud af det?
A: Hej Peter,
Jeg kan da gøre et forsøg, selvom du ikke giver mig megen info om hvad det er du ikke forstår. Så mit svar bliver en ultra kort introduktion af coriolis effekten og jeg satser på at videoen til sidst i indlægget vil være en hjælp.
Helt basic så vil effekten på den nordlige halvkugle medføre en afbøjning til højre. På ækvator vil der ingen effekt være og på den sydlige halvkugle vil effekten medføre en afbøjning til venstre. Hvis du googler coriolis effekt og vælger billeder får du adgang til en række illustrationer der viser dette http://www.google.com/search?hl=da&cp=17&gs_id=1u&xhr=t&q=corioliseffekten&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1366&bih=673&wrapid=tljp1339192966818026&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=jXbST8vaFMid8gPGo_iTAw
Navnet stammer fra personen der opdagede effekten tilbage i 1835 – en fransk matematiker Gaspard-Gustave Coriolis. Selve effekten fremkommer ved jordens rotation… eller skulle vi nærmere sige forskellen i rotationshastighed alt efter om du befinder dig på polerne eller ved ækvator. Hastigheden er størst ved ækvator og den aftager jo længere vi bevæger os mod polerne.
Jeg satser lidt på at du er den “visuelle type” – så i stedet for at jeg fortsætter med en masse tekst, så prøv at studere denne video.
http://www.youtube.com/watch?v=aeY9tY9vKgs&feature=related
Hvis du stadig har spørgsmål, er du velkommen til at spørge igen.
På vegne af spørg piloten,
Søren
This Post Has 0 Comments