skip to Main Content

Flyvning i dansk luftrum?

Q: Mit spørgsmål er følgende: De fly vi ser i luften i dansk luftrum, hvor højt flyver de? Jeg ved nemlig passagerfly i almindelighed flyver i 9-13 km højde, men gør de også det i dansk luftrum?

A: Du har fuldstændig ret i at moderne jet trafik normalt bevæger sig i ca 10 km højde og det korte svar på dit spørgsmål er at dette også gælder i Danmark – men her er lidt mere info til dig.

Med undtagelse af flyvning i ganske få lande så bruger vi ikke meter indenfor flyvning men i stedet “fod”. Over en nærmere fastsat højde, som vi kalder for transition altitude, overgår vi alle til den samme tryk setting (1013) og under transition level flyver vi med reference til det lokale tryk. Når vi bruger 1013 settingen kalder vi det for “flight levels” og her er det altid underforstået at vi taler i tusinder… Så en højde på eksempelvis 34.000 fod kaldes for Flight level 340.

Oppe på rejsehøjden bevæger fly sig ofte i det der kaldes MNPS airspace (Minimum Navigation Performance Specification) og der er naturligvis en række regler for hvor tæt vi må flyve på hinanden både vertikalt og lateralt. Der findes forskellige klassifikationer af luftrum (http://lyonsharestudios.com/images/AS2-A.jpg) samt specielle regler for eksempelvis at krydse Atlanten. Privat flyvning foregår nogle gange efter de visuelle flyveregler VFR men normalt gennemføres kommerciel trafik efter instrument flyvereglerne IFR. Vertikalt har vi som IFR flyvning altid minimum 1000 fods vertikal adskillelse hvilket vil sige ca 300 m. Når man bevæger sig øst på benytter man sig af “skæve” højder som flight level 330 og vest på er det altid de “lige” flight levels man bruger. Moderne fly er desuden udstyret med et system kaldet TCAS Traffic Collision Avoidence System, hvor flyene internt kan komme med en anbefaling til hvordan en kollision undgås. Det er procedure for piloter at følge disse anbefalinger også selvom de går i mod ATC air traffic controls instrukser.

De fleste moderne jet fly har et maks omkring flight level 410. Enkelte business jets eks. Learjet 45& 60 kan gå helt op til omkring flight level 510 og concorden var helt oppe og flyve i flight level 600. Det amerikanske spion fly U2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2 er helt oppe i flight level 700 og virgins såkaldte space flights er planlagt til at være omkring 110 km oppe i luften i den “lower thermosphere” (http://en.wikipedia.org/wiki/SpaceShipTwo).

Det er normalt for os at skifte flyve niveau som vi får brugt brændstof og vores computer ombord tager en række faktorer såsom vind og vægt i betragtning når den foreslår hvilket niveau der er mest økonomisk.

De fly du ser over Danmark flyver i helt standard højder da Danmark ligesom en række andre lande er medlem af ICAO.

Det kan måske se ud som om flyene flyver lidt lavt men det skyldes formegentlig at de er begyndt på anflyvningen til en lufthavn. Et fly begynder typisk sin nedstigning fra en højde på flight level 370 ca 180- 200 km fra dens destination.

På vegne af spørg piloten,

Søren

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top