skip to Main Content

Vingespidserne der peger/bøjer opad, er et fly et fly og er det mere sikkert at flyve i et stort fly end i et lille fly eller er det det samme?

Q: Jeg fløj i dag i et lille fly fra United hvor vingespidserne pegede/bøjede opad. Jeg synes ikke at have set det før og vil gerne vide hvad forskellen er på om et fly har lige eller bøjede vinger? Og er et fly et fly? Jeg mener, er det mere sikkert at flyve i et stort fly end et lille fly eller er det det samme?

A: Tak for dit spørgsmål – dejligt at du har fundet vej til os!

De ”bøjede vingespidser” er det vi i branchen populært kalder for ”winglets”. Det er lidt forskelligt hvorledes at disse er udformet, nogen peger kun opad, andre begge dele – men fælles for alle typer er at de er udviklet til at gøre flyvningen mere økonomisk. Det er således at når en fly vinge bringes igennem ”lufthavet” så opstår der, grundet vingens udformning, et undertryk på oversiden og et overtryk på undersiden. Ved at man har en situation hvor der er undertryk på oversiden og overtryk på undersiden, så bliver vinget ”suget” op og det er det princip der gør at man kan få selv et 300 tons fly til at holde sig i luften. En af de helt store udgifter indenfor flyvning er brændstof og jo mere strømlinet man kan bygge et fly desto mere økonomisk kan man operere det. Fly producenterne bruger mange ressourcer på konstant at flytte grænserne for hvad der er muligt og en af de helt store tiltag er de her ”winglets”. Men hvad gør disse winglets helt præcist? Vi skal

tilbage til det med undertryk og overtryk. Helt ude ved vingens spids er det således at der naturligt vil ske en udveksling – hvor overtrykket vil forsøge at ”komme op til” undertrykket. Dette skaber en form for ”randhvirvel” som er et turbulent flow. Når dette turbulente flow opstår så bliver flyet ”lokalt” (altså ved vingespidserne) ikke lige så strømlinet  og det gør at der opstår ”drag” (modstand) på flyet – hvilket medfører at motorerne skal arbejde mere – hvilket igen medfører et højere brændstof forbrug. Ved at sætte winglets på flyet, så forhindrer man trykudvekslingen i at opstå og dermed opnår man en besparelse i forhold til ikke at have dem. De præcise tal for hvor meget de forskellige typer af winglets sparer er lidt svære at få fat i – men typisk taler vi om 1- 3% besparelse. På en B737 på en 4 timers flyvning kan det hurtigt vise sig at være 2- 300 liter brændstof at et fly sparer på grund af at det har winglets.

Hvorfor har alle fly så ikke disse winglets? Med mindre man købte flyet med winglets, så kræver installeringen at man tager flyet ud af produktion et kort stykke tid – så udover prisen for at installere dem skal man måske indregne tabt fortjeneste. Derfor planlægges installeringen ofte i forbindelse med at flyet alligevel skal ind til et større eftersyn. Såfremt at flyselskabet har leaset flyet (hvilket er meget populært) kan det være at man er så tæt på udløb af kontrakten at det ikke giver mening at installere winglets. Så som du kan høre kan der være mange grunde til at ikke alle fly har dem installeret. For nye fly er de dog efterhånden standard udstyr.  

Jeg har vedhæftet er par billeder, 3 der forklarer lidt om winglet og 1 billede af Boeings nyeste bud hvordan den optimale winglet ser ud.

737 MAX ArtworkK65656-01 winglet 2 Winglet 3 Winglets

 

Er et fly et fly?

Alle motordrevne fly, på nær lige jagerfly (disse har nemlig så megen motorkraft at de alene ved brug af deres “thrust” kan holde sig flyvende (som en raket)), skal bruge en form for vinge til at ophæve den effekt at tyngdekraften har. Til at bevæge sig fremad har de alle en form for ”fremdrift” i form af en jet motor eller propel motor og der er fordele og ulemper ved begge dele. Du kan med fordel måske læse vores tidligere indlæg omkring ”lift” https://spoerg-piloten.dk/om-vejret-og-flyvning/hvordan-skabes-lift-til-at-fa-flyet-til-at-lette/

 

Stort vs. lille fly

Det er ikke fordi jeg ikke vil svare dig – men jeg mener at dette indlæg at jeg har skrevet kommer godt ind på dette

https://spoerg-piloten.dk/spoergsmaal-til-rejsen/er-det-ligesa-sikkert-at-flyve-i-de-sma-indenrigsfly-som-det-er-at-flyve-i-f-eks-et-charterfly/

 

Jeg håber dette besvarede dit spørgsmål. Du skal være velkommen til at skrive igen til os. Har du forøvrigt været forbi vores facebook profil? Hvis ikke så søg på spørg piloten på facebook – på facebook siden kan du følge med når der er nye indlæg og deltage i debatten – det varmer i øvrigt altid med et nyt “like” 😉

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

Søren

UPDATE 27/06/14

Vores aerodynamik ekspert; Jakob har netop sendt os en mail med et par interessante oplysninger vedr. winglets. Jakob arbejder med at komme med et (korrekt) svar på dette emne… I mellem tiden kan vi jo lade det være lidt en test om I mon kan gætte hvad det er at Jakob gerne vil konkretisere og hvad der måske ikke var helt korrekt i vores svar … Vi vender tilbage med Jakobs svar ASAP

 

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top