skip to Main Content

Uerfarne piloter

Q: Hej, jeg lider af flyskræk og flyver ca. hvert halve år, hvor jeg ofte tænker på piloterne – om de mon er for unge og uerfarne? Det er dét, der gør mig mest nervøs. Jeg kender én, der endda er yngre end jeg (er 31år) og som er pilot. Kan slet ikke begribe, at han kan styre et fly – selvom det er en irrationel følelse;-) Hvis jeg får et glimt af piloterne før take-off og de ser unge ud, bliver jeg virkelig nervøs.
Måske kan du berolige mig?:-)
På forhånd tak!

A: Hej, lad mig starte med at gøre dig endnu mere forskrækket 🙂 Man kan tage et Commercial Pilot License når man er 18 år! Når du flyver med selskaber som Lufthansa, som har deres egen flyveskole, vil det altså være muligt, at der sidder en pilot med en alder omkring de 20 år i cockpittet. Puha tænker du sikkert nu, men i samme åndedrag må du lige tænke på at han/hun ikke er alene. Vi sidder altid som minimum to piloter i cockpittet. Hvis nu man tænker i andre uddannelser, så kan man jo feks også kigge på læger. De starter jo også uden erfaring, og har fra start af en stor ansvarlighed. Uden at kende nærmere til uddannelsen som læge, kan jeg også forestille mig, at en nyuddannet læge ikke står alene, når han/hun skal til at skære i en person for første gang.
Og sådan er det jo med alle uddannelser, man må starte fra bunden og med tiden bliver man mere erfaren og på et tidspunkt, så vil der komme nye til, som man så kan give sin erfaring videre til.
Jeg selv var 27 år gammel da jeg for første gang fløj en Boeing 737 med 149 passagerer. Når man starter som helt ny i et flyselskab kommer man med ca 2 års uddannelse i bagagen, hvor man intensivt har studeret teori og fløjet. Derefter modtager man et 6 ugers kursus på den type fly man skal flyve for flyselskabet og modtager mere undervisning i forskellige sikkerhedskurser.
Når det alt sammen er bestået, er man klar til træning på linien. Her flyver man de første par måneder med en kaptajn som er specielt uddannet til at træne nye piloter. Når man har bestået sit check, så er man klar til at flyve med normale kaptajner. Dvs besætningen består så af en erfaren pilot og en nyuddannet pilot.
Så du har ingen grund til at være nervøs. Selvom en af piloterne er ung, kan det jo sagtens være at han/hun allerede flyver i flere år, da man jo kan starte meget tidligt med uddannelsen. Og dertil kommer, at der som minimum er en til pilot, som vil være erfaren, nemlig kaptajnen.
Det normale vil dog være at begge piloter er erfarne da branchen for tiden ekspanderer langsomt og der ikke bliver ansat så mange nye piloter. Muligheden for at flyve med nye piloter er størst i low cost firmaer, da der er penge at spare ved at flyve med nye piloter, da de ikke tjener lige så meget som en erfaren pilot. Så du kan altså selv aktivt gøre noget for at flyve med erfarne piloter.



Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top