For at blive pilot skal man bestå kravene til en “class one medical”. Kravene knytter…
Trykudligning i flyvemaskinen
Q: Jeg har aldrig været god til at trykudligning. Normalt gør det pisseondt og jeg høre som en gammel skrattende højtaler et døgn efter landing. De senere år er det forværret. Og sidste gang var for tre måneder siden og gjorde vanvittig ondt. Og jeg har stadig tinitus og prop. Så min tanke er blevet følgende – kan man spare brændstof på at lave en “dårlig” trykudligning af kabinen ? Eller er jeg bare “heldig” når maskinen, eller piloten laver god trykudligning, og andre gange uheldig ? Kan piloten overhovedet styre niveauet af trykudligning?
A: Trykudligning foregår automatisk og bliver ikke styret af piloterne. Der er mulighed for at styre kabinetrykket manuelt, men det vil man kun gøre hvis de automatiske systemer holder op med at fungere.
Det som måske kan have indflydelse, for din følelse af trykket, er den rejseflyvehøjde som bliver fløjet. Jo højere man flyver desto højere er kabinetrykket. På en normal flyvning vil kabinetrykket ligge på mellem 6.000-8.000 fod.
På meget korte ture, 20-30 minutter, kommer flyvemaskinen ikke så højt op og trykket i kabinen vil ikke være højere end et par tusinde fod.
Man kan desværre ikke flyve i lav højde – og dermed undgå tryk gener – på lange ture, da flyvehøjden har indflydelse på brændstofsforbruget.
Jeg har fundet en Youtube video som forklarer lidt om muligheder for at undgå tryk i ørerne.
This Post Has 0 Comments