skip to Main Content
Svar Fra En F16 Pilot Omkring Dagligdagen

Svar fra en F16 pilot omkring dagligdagen

Q: Jeg har i tankerne at blive pilot i forsvaret, gerne jægerfly. I den sammenhæng er der opstået to spørgsmål, som jeg håber i kan svare på.

1: hvad sker der nu, hvor Danmark har køb nye kampfly, hvornår ville man begynde at uddanne folk til dem?

2: hvad er en “typisk” dag for en jægerpilot? Har man vagter hvor man er den af et beredskab? Hvor tit flyver man(såfremt vejret tillader det altså)

A: Som du selv skriver, har Danmark valgt at købe nye kampfly. Valget er faldet på F-35 Lightning II. Disse nye fly vil, efter planen, blive leveret til Danmark fra udgangen af 2021. De første fly bliver leveret til træningsbasen i USA og herefter vil de resterende blive leveret hjem til Danmark. Planen er at uddanne alle danske piloter på F-35 i USA i danske fly, hvorefter piloterne kommer hjem og flyver i Danmark. De første piloter og fly begynder at operere i Danmark fra omkring foråret 2022. Herefter er det planen at F-16 skal blive ved med at flyve til udgangen af 2024, hvorefter F-35 er det eneste kampfly i landet. Så svaret på dit spørgsmål er, at vi begynder omskoling af F-16 piloter i 2021 (faktisk begynder vi i udgangen af 2020 for de F-16 piloter der skal være instruktører på F-35). Det er planen at nye kamppiloter skal uddannes på F-16 indtil omkring 2023, hvorefter nye kamppiloter starter direkte på F-35. Denne del af planen er stadigvæk lidt usikker, da det afhænger lidt af indtaget og behovet til den tid.

Sjovt nok tror jeg egentligt ikke jeg direkte har svaret på det spørgsmålet omkring en pilots dagligdag før, så jeg vil nu give et lille indblik i hvad jobbet som kamppilot indebærer:

Generelt kan man sige at det at være kamppilot i det danske forsvar er et helt normalt 8-16 job. Det vil sige at man arbejder og er hjemme hver dag lige som alle mulige andre jobs. Undtagelsen er dog øvelser, vagter og udsendelser, som jeg omtaler lidt senere. En normal dag starter med en morgenbriefing. Her bliver vejret gennemgået af en meteorolog (ligesom dem på TV). Vejrbriefingen er en del mere detaljeret end du ser på TV, men i grove træk er det det samme. Derefter bliver diverse ting der har indflydelse på flyvningen diskuteret. Det kan være NOTAMs (NOtice To AirMen) som er oplysninger omkring begrænsninger i luftrum eller på lufthavne. Derefter tales der lidt om hvordan Forsvaret ser dagen, det kunne være militær aktivitet omkring os, hvor mange fly vi har til rådighed og hvormange kontrolpositioner den militære flyvekontrol har til rådighed osv. Derefter bliver gårsdagens program gennemgået for at se om der skete noget vi alle kunne lære af og til sidst gennemgåes dagens program.

Derefter startes der op på planlægningen af den mission man skal ud og flyve. En mission omhandler planlægning, briefing, flyvning og debriefing. Alt efter kompleksiten på missionen, tager en almindelig træningsmission alt fra fem til syv timer at gennemføre, hvoraf ca. 1,5 timer er i luften. Generelt flyver vi altid to eller fire fly sammen i samme formation, selvom der dog også er missioner hvor man flyver alene. Formationen og piloterne er samlet under hele fasen fra starten af planlægningen indtil debriefingen er gennemført.

Hvis piloten ikke flyver den pågældende dag, laver han eller hun andet flyverelateret arbejde. De fleste piloter har et speciale de arbejder med ved siden af flyvningen. Det kan være man er ansvarlig for flyvesikkerheden i enheden, eller man er våben og taktik officer eller noget helt trejde. Der er også en pilot der er ansvarlig for at dagens program bliver gennemført. Denne funktion kaldes Duty Ops og kan sammenlignes med en værkfører eller supervisor med ansvar for dagens “produktion”. Derudover er der også forskellige ledelsesroller i en flyvende enhed, som allesammen varetages af piloter. Til sidst kan man også være sagsbehandler for forskellige områder som for eksempel visse dele af det nye kampflys implementering.

Som du selv hentyder til, så deltager man i det danske Afvisningsberedskab. Det er dem der går i luften med ultra kort varsel og flyver op og kigger på civile fly der har problemer eller afviser aggressioner mod dansk luftrum. Man har i snit en 12-timers vagt om ugen – enten i dagtimerne eller om natten.

Man flyver stort set hver dag man er på arbejde. Der er en del rejseaktivitet forbundet med at være kamppilot. Det kan være til diverse møder eller til flyvende eller ikke-flyvende øvelser, så man opsparer en del fritid. Så, når man er på arbejde flyver man. Jeg vil tro man i snit flyver 3-4 gange om ugen, hvor resten af dagene så er kontortid eller afspadsering. Vi deltager i øvelser svarende til ca. fire uger om året. Disse øvelser kan være af forskel varighed, men normalt er de på et par ugers varighed ad gangen. Den sidste lille krølle på dit spørgsmål omhandler vejret. Vi flyver i alt slags vejr, dog har vi ikke de automatiske landingssystemer ombord som civile fly har, derfor er der visse begrænsninger såfremt vejret er virkeligt dårligt i forhold til sigtbarhed og skybase. Derudover er der et par andre begrænsninger som krydsvind og is i skyerne, som ikke er godt for et kampfly.

Man skal også huske en anden, men vigtig ting, når man tænker på at man gerne vil være kamppilot. Det er at man står til rådighed for den danske regerings ønsker om at udsende kampflyene i internationale missioner. Disse missioner kan have forskelligt indhold, men fælles for dem er at man er væk hjemmefra i længere tid af gangen og at man potentielt kan ende i krig med alt hvad det indebærer. Det er noget man skal forholde sig til, for det er en integreret del af jobbet. Kan man det, er et job som kamppilot i det danske forsvar VERDENS fedeste job! 🙂

Jeg håber det var svar på en del af dine spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Check six,

THO – F-16 pilot

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top