Det afhænger måske lidt af flytype. For fly såsom A319, B737 etc eller større -…
Støj i flyvemaskinens kabine
Q: Er der forskel på støjen i kabinen afhængig af om man sidder bag vingen eller ud for vingen.Flyet er en Boing 777-200
A: Tak for din mail og spørgsmål.
Der er stor forskel på støjniveauet i et fly. Jo tættere man sidder på motoren jo mere larm. På de gængse flytyper der flyver herhjemme såsom Boeing 737 eller Airbus 320 er støjniveauet højst over vingerne og bagud. Nogle fly har også motorerne tættere ved flykroppen såsom en CRJ eller MD80, og der er larmen endnu værre skulle man sidde helt bagerst, praktisk talt ved siden af motorerne.
Du nævner en 777-200, og det samme er gældende der. Støjen er værst over vingerne og bagud.
Oftes vil propelfly have mere støj end fly med jetmotorer. Afhægnigt af hvilken del af flyveture vil du opleve larmen er forskellig, F.eks. under takeoff og landing er propellerne sat i “fine” position, og der larmer de betydelige mere end når vi flyver i cuise segmentet.
Jeg har før arbejdet i handling i lufthavnen og ved at sæderne forrest i flyene er populære, sikkert på grund af støjgener blandt andet.
Hvis du følger dig generet at støjen eller bare vil have fred og ro kan jeg anbefale et headset med elektrisk lydreduktion. De er utrolig populærer blandt pendlere og gør at flyveturen føles lettere. Alternativt kan almindelige ørepropper også hjælpe.
Med venlig hilsen,
Per Munk Gellert
Hejsa, jeg prøver at finde ud af de officielle dB tal for støj i kabinen i Q400 og Q200 flyvere med ANVS og uden. Du kender dem vel ikke?
Jeg er arbejdsmiljørepræsentant for kabinen og grunden til at vi gerne vil vide det er pga vi gerne vil have indført brug af høreværn. Vores dash-8 Q200 har fået fjernet ANVS og der er rimelig meget støj.
Mvh