Vi har fået en del spørgsmål omhandlende straffeattest og sikkerhedsgodkendelse som pilot, hvilket har givet…
Skolekundskaber – jeg er dårlig til matematik er det et problem?
Q: Jeg vil gerne uddanne mig som pilot. Jeg har gode skolekundskaber i engelsk og dansk, men jeg er dårlig til Matematik. Kan godt regne og sådan, men når det kommer til det indviklede står jeg af. Hvad skal man gøre?
A: Adgangskravene til pilot uddannelsen varierer fra skole til skole og det er formegentlig vigtigere at have stærke skolekundskaber i engelsk end det er i matematik. Det har tidligere været således at jobbet involverede en del matematik – men i dag er det min erfaring at man stort set kun bruger sine matematiske ressourcer til det vi kalder ”MDR” som står for mental dead reckoning. MDR kundskaberne er brugbare når vi skal lave et ”gross error” check af ”computerens” beregninger, specielt når tiden er knap. Flyverens elektroniske systemer er ofte afhængige af at vi taster en række data ind, så det er vigtigt at man ikke er komplet “tal blind” så man vil kunne fange en fejl INDEN den når at få betydning. Eksempler kunne være…
Hastigheds beregning til start og landing – er de tal computeren kommer ud med realistiske?
Brændstof beregning – virker den mængde brændstof der tankes realistisk i forhold til den beregnede rute og flyvetid?
Start og landings distancer – det kan være at man manuelt skal ind og kigge i en række tabeller og korrigere for en række faktorer.
Vindberegning – tårnet giver en vindoplysning når man får tilladelse til at lande – hvor meget af vinden er kryds-, med-, mod-vind?
”TOD” (Top of descent) planlægning – ”hvornår skal vi påbegynde nedstigningen” og er jeg nu ”high eller low” på min profil.
Mange af tingene kræver at man har opbygget en erfaring på den type man flyver – men en god sund indstilling til at hele tiden checke mentalt at computeren giver brugbare oplysninger er vigtigt– for som nogen siger ”shit in giver shit out”. Ingen af ovennævnte eksempler kræver dog efter min mening mere end ”simpel” købmandsregning.
Det kan derfor synes lidt mærkeligt at mange selskabers optagelsesprøver involverer matematiske opgaver af forskellig sværhedsgrad. Typisk er indholdet dog begrænset til ”almindelig købmandsregning”, brøkregning, sin/ cos/ tan, andengrads ligninger, pythagoras og måske differential regning.
Der findes forskellige hjemmesider hvor du kan træne den slags… brug søgefunktionen her på siden til at finde de andre indlæg vi har skrevet omkring matematik og pilot uddannelsen (hvis du ikke finder dem – må du skrive igen).
På vegne af spørg piloten,
Søren
This Post Has 0 Comments