skip to Main Content

Runway Visual Range

Minimums eksempel.jpgQ: Jeg har forsøgt utallige mange gange at finde ud af, hvad RVR er. Er der nogen der kan fortælle mig det?
Min påstand: Hvis der står RVR 600m og minima 220ft, betyder det så at man skal kunne se 600 meter af landingsbanen i en højde at 220ft, før man må lande?
Er RVR de meter man skal kunne se på landingsbanen før man må lande?
Hilsen Simon

A: Hej Simon
Tak for din mail og interesse i vores foretagende her på spørg-piloten. Jeg vil her komme med et svar på dit spørgsmål vedrørende RVR.

RVR står i sin simpelhed for “Runway Visual Range” og du er selv på rette spor mht. forklaringen af RVR. Det billede du linker til, er kravet til minimum RVR for at man kan foretage de forskellige anflyvninger (f.eks. kræver category “A&B” fly med “FULL” funktion af anflyvningslyset 550m RVR for at måtte foretage “ILS” anflyvningen, hvorimod category C&D fly kræver 600m RVR for samme anflyvning).

For at en lufthavn kan oplyse RVR’en, kræver det at de har såkaldte transmissiometre installeret ved landingsbanen, som meget forsimplet er en slags “elektroniske øjne”, der kan måle sigtbarheden ned langs landingsbanen og derved komme med en aktuel RVR. Har de ikke disse transmissiometre, kan de i stedet opgive en sigtbarhed som de selv “måler” – altså at tårnlederen kigger ud i terrænet for at se, hvor langt han kan se nogle afstandsgivne objekter. En sådan observeret sigtbarhed kan vi som piloter så omregne vha. forskellige faktorer, alt efter om det er dag eller nat og hvor godt lufthavnen er udstyret med anflyvningslys.

I en sådan approach (anflyvning på dansk) er der opgivet forskellige punkter, hvor man som pilot skal være særlig opmærksom. Lige mht. RVR må vi som piloter nemlig ikke fortsætte anflyvningen forbi en såkaldt “outer marker eller lignende position”, medmindre RVR’en er rapporteret højere end gældene minimum RVR for anflyvningen. Så man kan på en måde sige at RVR’en er de antal meter, som skal kunne ses på landingsbanen, før man må påbegynde den sidste del af anflyvningen – og altså ikke selve landingen i sig selv. Tallet som angiver, hvornår man kan lande eller man skal “gå rundt” – altså give gas og stige op for at prøve igen – er på billedet som du linker til tallet med fed skrift (for category A&B fly på en ILS anflyvning er DA, “Decision Altitude”, 214 fod). Dette betyder at du i et category A&B fly må flyve ned til 214 fod på din højdemåler og kan du der ikke få øje på anflyvningslysene eller anden visuel reference af landingsbanen, skal du gå rundt og prøve igen.

Jeg håber, at dette var svar nok på dit spørgsmål. Jeg vil desuden tillade mig at linke til wikipedias forklaring om RVR, hvor du kan nærlæse mere om denne, hvis du har lyst til dette. Linket er https://en.wikipedia.org/wiki/Runway_visual_range.
Simon A. Schmidt

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top