De fleste firmaer har intet problem med tatoveringer, sålænge du kan dække dine tatoveringer med uniformen
Røgsky når et fly lander.
Q: Jeg har ofte spekuleret på om den energi der bliver omsat til en røgsky når et fly lander, og specielt af de tunge, ikke er en ufordel med ekstra dækslitage. Det er som passager og iagttager ikke bekymrende da flyenes dæk helt sikkert er designet til det, men ville det ikke alt andet lige være enfordel hvis hjulene havde samme hastighed som flyet på “touch Down” for at undgå denne røgsky. Er hjulene på en approach låst / bremset eller kan de frit rulle?
A: Der bliver ganske rigtigt omsat en masse energi gennem landingshjulene og stellet, og specielt med de helt store maskiner ser det ret voldsomt ud. De er som du selv siger, designet og testet til at kunne holde til en hel del. Jeg har vedhæftet et link, der viser hvor de tester den helt store Airbus 380 og dens landings stel/hjul.
https://www.youtube.com/watch?v=3lz96Xi07js
Det ville ganske sikkert kunne reducere lidt på slitagen hvis hjulene var oppe i hastighed når vi lander, men der er simpelthen så mange ting der taler mod sådan en løsning. Vægten alene på de dele der på den ene eller anden måde skal sætte hjulene i gang, omkostninger til design, vedligehold, sikkerhed og så videre. Alt andet lige kan det blive en voldsom regning mod et allerede godt system, hvor vi skifter hjulene, og ofte får lagt nyt slidlag på, så de kan lidt igen. Og de kan sagtens holde til det de skal, selv om det ser voldsomt ud ?
Når det så er sagt, er der faktisk en masse fordele ved at kunne taxi et fly, uden brug af motorkraft, fuel, motor liv, skader på motor og så videre. Jeg fandt lidt angående et projekt hvor de bruger el motorer til at taxi med. Hvor langt de er kommet eller om det er blevet til noget, må fremtiden vise.
http://www.airlinereporter.com/2013/07/from-the-ramp-to-the-runway-without-engine-power-really/
Til dit sidste spørgsmål, er hjulene fri til at rulle når vi lander. Der er mange piloter der er landet med en ”fod på bremsen” med det resultat at den før omtalte røgsky blev en hel del større end forventet! Og i værste fald, punktere man meget hurtigt og hjulet kan begynde at brænde. Nogle fly, blandt andet Airbus, har et system med ”auto bremser” der selv begynder at bremse flyet efter landing.
Når vi som piloter lære at flyve, bliver der lagt vægt på vi ikke har fødderne helt oppe på bremsen når vi starter og lander, men kun tæerne på den nederste del, da side roret (Rudder) også er en del af den konstruktion, for netop at undgå at vi træder på bremsen uden det er meningen.
Med venlig hilsen og på vegne af Spørg-piloten.
Jens Martin Christensen
This Post Has 0 Comments