skip to Main Content

Q: Hvor kan man købe passagerfly? 150-180personer og hvad vil prisen være?

Q: Hvor kan man købe passagerfly? 150-180personer og hvad vil prisen være?

A: Det er ikke hver dag vi bliver spurgt om hvad et sådan fly koster 🙂

Normalt vil man skulle igennem en “fly broker”, men ellers er der sider som f.eks. den her: https://www.aerotrader.com
Det er bestemt ikke for at nedgøre dit spørgsmål, men det svarer lidt til at spørge om hvad koster en bil med 4 sæder? Det kan man jo ikke svare på. Det kunne svinge lige fra omkring 100.000 DKK til flere millioner DKK alt efter mærke, specifikationer samt årgang.
Skærmbillede 2016-04-05 kl. 21.53.21
Tager vi udgangspunkt i et af de mere gængse fly i den størrelse du nævner, så kunne vi se nærmere på en B737-800 (typisk har den 179 sæder). Et brugt fly af typen 737-800 som er omkring 10 år gammelt vil ligge omkring 200- 250 millioner DKK, men igen det kommer an på stand og hvor meget den har fløjet. For et helt nyt B737-800 fly vil jeg tro prisen ligger på omkring 500 millioner DKK. Selv hvis man havde den slags penge, kunne det sagtens tænkes at man blev bedt om at trække et nummer i køen og pænt vente på leveringen.
Dertil kommer udgifter til crew og vedligeholdelse, som ikke må undervurderes. Der vil være udgifter til flyet uanset om det flyver eller holder på jorden. Baseret på et enkelt B737-800 fly som flyver over 1000 flyvetimer om året, vil jeg tro at de operationelle udgifter vil kunne komme ned på omkring 40.000 DKK per flyvetime.
Har man flere fly, begynder der at være udgifter man kan dele ud og så bliver den operationelle timepris naturligvis lavere. Køber man flere fly, kan man måske også opnå en ikke uvæsentlig mængderabat – dette benytter flere selskaber sig af.
Som privatperson eller firma giver det tit ikke mening at eje et fly 100%, specielt ikke hvis man kun har et beskedent rejsebehov på lad os sige 10 timer per måned. Det kan måske også være problematisk i forhold til “firmaets image”, at man flyver rundt i privatfly. Det “normale” for privatpersoner eller virksomheder som ønsker at have et privat fly er, at man indgår en aftale om delt-ejerskab eller at man anvender et selskab som tilbyder taxa fly. Nu er det altid farligt at begynde at nævne nogle selskaber frem for andre og det skal ikke ses som at jeg decideret anbefaler følgende selskaber – det er kun for at komme med eksempler. Et af de større fly taxa selskaber i Europa er https://www.netjetseurope.com, men selv i Danmark har vi også en række taxa selskaber f.eks. http://www.alsie.com/fleet og http://northflying.com. Det vil normalt også være muligt at gå til et rute selskab og forespørge om man kan købe en privat taxa tur. Jeg vil f.eks. tro at ens chancer vil være store for, at http://www.dat.dk eller http://www.jet-time.dk/en/ ville komme med et tilbud.
Det er lidt svært at komme med priser på taxa ture generelt, da der er mange forhold som spiller ind. Jeg vil tro, at du kan få en af de lidt større business jet (med 10 sæder) for omkring 25- 30.000 DKK i timen, dertil kan der komme landingsafgifter, handlings udgifter samt catering udgifter – men der kan være enorme forskelle fra selskab til selskab. Her er en side hvor man kan få et par eksempler: http://www.privatefly.com/private-jet-charter/private-jet-charter.html
At chartre et fly i B737 størrelsen vil nok være temmelig dyrt. Henvender man sig til et taxa selskab, vil de måske kunne tilbyde en B737 variation man kalder BBJ (Boeing Business Jet) og så har vi typisk at tale om en luksuriøst indrettet kabine med måske kun omkring 20 sæder. Det kunne se således ud:
Timeprisen for en BBJ er omkring 100.000 DKK i timen, men det bliver lidt et gæt, da prisen i høj grad vil afhænge af om der er overkapacitet i et selskab og hvor samt hvornår du vil flyve.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top