skip to Main Content

Prisen for uddannelse til pilot

Q: Jeg har den store drøm lige som alle andre på denne side om at blive pilot.
Har læst mig frem til at en uddannelse koster godt og vel 695,000 kr. I papirene står der det er alt inklusiv, men efter uddannelse er der vel en masse efter udgifter i form af flere flyvetimer og Type rating til store fly. Hvor meget løber det hele op i ?

A: I princippet skulle dine udgifter gerne stoppe der. Der er ingen der siger, at en type rating er nødvendig eller det rigtige, når du står med dit certifikat i hånden. Det er stadig muligt at finde GA (General Aviation) jobs og på den måde oparbejde timer. Forventningen om at gå direkte fra flyveskolen til højre sæde i et airline selskab er urealistisk, og er ikke noget man skal sætte sine forventninger op efter, når man er færdiguddannet. Især ikke som markedet er i dag, med masser af arbejdsløse piloter med flere års airline erfaring som går og venter på at tiderne bliver bedre.

Det segment man skal søge i som ny, er de mindre maskiner som f.eks. kunne være rundflyvning, faldskærmsflyvning eller taxa flyvning. Jeg siger ikke det er nemt at få et job i dette segment, men det kan spare dig for en merudgift på 200.000 kr som også skal betales tilbage, og mens du venter på, at der MÅSKE kommer et job til den type du er typerated på, vælter der renter på din uddannelse og din typerating.

Derudover skal du undersøge markedet rigtig grundigt for flyveskoler og ikke kun kigge i Danmark, men også kigge ud over landets grænser for at finde det billigere. Nu er Dollaren godtnok blevet dyrere, men der er stadig en økonomisk fordel ved at tage certifikatet i USA, så vidt jeg er informeret. På den måde finder du også ud af om du egner dig til at kunne være væk fra venner og familie, for når du en gang skal lede efter arbejde, vil du ikke kunne nøjes med at lede i Danmark, men derimod skal du være åben for at tage over alt hen i verden for at finde et job.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has One Comment

  1. Hej.
    Under corona hørte jeg at i piloter ikke havde timer til at starte igen.
    Hvad skal der ske for i må flyve igen og hvad koster det piloten ?
    Eller er det “SAS” der skal betale for en slags oplæring igen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top