skip to Main Content

Pilot loan calculator

For de fleste med en drøm om at blive pilot, er det sådan, at man skal ud og låne penge til at gennemføre pilot uddannelsen.

Der kan være stor forskel på hvilken aftale man kan få med banken, hvor meget man skal låne samt hvilke vilkår man tilbydes.  Det kan være svært at få dannet sig et overblik. Derfor vil vi gerne skrive lidt om baggrunden for den pilot loan calculator, som vi tilbyder gratis.

Finansiering af pilot uddannelsen

Der kan være stor forskel på prisen af pilot uddannelsen. I indlægget “er tiden ved at løbe ud for danske flyveskoler?” kom vi ind på problematikken mellem uddannelsesgæld og lønindtægt. Samtidig satte vi fokus på, at man lige nu kan finde en forskel på ca 40.000 EUR i prisen (100.000 EUR vs 60.000 EUR) på en integreret pilot uddannelse taget i Danmark vs en integreret pilot uddannelse taget i Øst Europa. Vi ønskede at starte en debat om argumenterne for at købe en pilot uddannelse via en dansk flyveskole, men at lade det være op til læseren selv at vælge. Men at vælge kan selvfølgelig være enormt svært.  Det vi gerne ville belyse var at et valg med at tage pilotuddannelsen i Danmark til 100.000 EUR sammenholdt med de startlønninger vi er stødt på lige nu, måske gør det vanskeligt at få det til at løbe rundt hvis man har en høj uddannelses gæld. På den måde var spørgsmålet om det reelt kun er muligt lige nu at få det til at hænge sammen (uddannelsespris vs indtjening), hvis man har taget uddannelsen i udlandet. Det er selvfølgelig svært at svare på, for det afhænger af ens økonomi, herunder hvor meget man har lånt, til hvilken rente, hvilke afdrag man har aftalt etc.

Det var disse tanker der ledte til at vi gerne ville give et gratis værktøj, således den der drømmer om at blive pilot kan gå ind til projektet bedre forberedt.

Udfordringerne i forhold til at få et overblik over finansiering af pilot uddannelsen

Det er de færreste af os, der kan overskue hvilke afdrag, der er påkrævet for at lånet bliver betalt tilbage indenfor “x” tid. Man kan måske huske noget om annuitetslån fra skole tiden. Der findes da også en række gode gratis annuitetslåns kalkulatorer. De virker selvfølgelig ganske fint, hvis man har et lån på “x” og så afdrager man med “y”. Men for de fleste pilot uddannelser er det ikke sådan at hele beløbet skal betales dag et. Det er faktisk rigtig sjældent det er sådan. Normalt skal man betale for pilot uddannelsen i nogle rater. Under uddannelsen har man, såfremt den tages integreret mulighed for SU og SU-lån. Det er de færreste, der formår at betale noget af på gælden under selve pilot uddannelsen. Det skulle da lige være den modulare pilot som arbejder ved siden af.

Forskellen på modular og integreret træningsforløb

Ville det ikke være rart at kunne se forskellen på eksempelvis at “tage uddannelsen integreret og få SU undervejs” og stille det op overfor “tage uddannelsen modulart, miste SU, men arbejde ved siden af“?

Det kunne måske også være rart at få sat et billede på, hvad forskellen er (med tanke på lån og afdrag) på at have taget uddannelsen integreret i Danmark til eksempelvis 100.000 EUR og så sammenligne det med at have taget en integreret uddannelse i udlandet til eksempelvis 60.000 EUR. Hvad betyder det for din økonomi efter endt uddannelse? Og hvad hvis vi du skal finansiere en typerating til 30.000 EUR efter endt uddannelse? Hvordan ser det hele så ud? Pilot loan calculatoren tillader, at du kan plotte sådanne udgifter ind og foretage en sammenligning.

Karriere planlægning

Det er desværre de færreste nyuddannede, der kommer i job som pilot lige med det samme. Måske går der et stykke tid, hvor man så må arbejde med noget andet, mens man venter på bedre tider. I den tid har piloten udgifter til at vedligeholde certifikatet og måske også løbende udgifter ved at skulle til samtale i udlandet. De fleste piloter vil føle sig ret “rustne” ved ikke at have fløjet et stykke tid. Skal man demonstrere sine færdigheder i en simulator overfor en mulig arbejdsgiver, er der mange piloter som booker sig selv ind i en simulator for lige at blive skarp. Det kan man selvfølgelig sagtens gøre, men det koster selvfølgelig. På samme måde koster det selvfølgelig også noget, hvis man med en uges varsel skal til job samtale i Athen. Der skal bookes flybilletter og hotel i sidste øjeblik. At skulle til en jobsamtale kan derfor hurtigt løbe op. Har man afsat penge til det? Med pilot loan calculatoren kan du plotte sådanne udgifter ind.

En nyuddannet pilot tjener selvfølgelig mindre end en erfaren pilot

Det kan sagtens være således, at man har et par år i branchen hvor økonomien måske ikke helt hænger sammen. Det kan måske være svært at få betalt afdragene. Som man arbejder som pilot (får flere timer i logbogen), stiger måske både løn og muligheder. Derfor var det vigtigt for os at pilot loan calculatoren muliggør simulering af at ens økonomi og muligheder for at afdrage ændrer sig.

På et tidspunkt bliver man måske kaptajn, eller muligheden for at arbejde på en kontrakt i udlandet opstår. Begge dele er nok med til væsentligt at øge ens muligheder for at komme af med ens pilotgæld.  Det kan være svært, man det er måske muligt at man kan opstille en række scenarier. Derfor tilbyder pilot loan calculatoren, at du kan opstille op til 8 forskellige scenarier. Dermed kan du plotte dine forventninger til indtægt og udgifter ind og se hvordan det påvirker tilbagebetalingen.

Forventninger til branchen

Mange bliver noget overrasket, når de hører om startlønninger som pilot. Har man været forbi ug.dk kan man eksempelvis læse om en startløn på 60.193 som erhvervspilot. Den anden dag fortalte en der havde været til en dansk flyveskoles infomøde, at skolen havde fortalt, at man indenfor 4 år af at være færdiguddannet som pilot kunne tjene 1.000.000 DKK om året.

Det er derfor klart, at man kan blive forvirret, når man hører historier, der peger i en helt anden retning. Man vil måske være tilbøjelig til at tro på flyveskolens tal og se på de andre kilder som “dem med nej-hatten på” eller som bare er “blevet sure på luftfart“. Men faktum er at “Pay to fly“, “selvfinansierede typeratings“, “startlønninger på 1000- 2000 EUR” findes. Hvem har ret – er det flyveskolen eller “nej-holdet“? Måske ser man bare tingene fra et best case og worst case scenarie? Udfordringen kan selvfølgelig være hvis best case “sælges” som værende realistisk, og at det nærmest kun er en teoretisk mulighed. Det kan selvfølgelig diskuteres frem og tilbage, hvad der er realistisk, ligesom det kan diskuteres om “nu” er et godt tidspunkt at blive pilot på. Faktum er, at det kan være ekstremt svært at vide noget om hvor branchen er to år fra nu. Det bedste er nok at være forberedt på både best case og worst case.

Pilot loan calculator

Det er her, at vi er glade for at kunne præsentere et værktøj til netop den slags forberedelse. “Pilot loan calculator” er en gratis gave fra os til dig der gerne vil forberede dig. Vi vil gerne slå fast, at det vi præsenterer nu er første udgave, derfor er vi lige nu interesseret i at have en række “testere” og “feedback“, der kan hjælpe os med at forbedre pilot loan calculatoren. Vi har ingen planer om at pilot loan calculatoren skal koste penge på et senere tidspunkt.

Vi har prøvet at lave pilot loan calculatoren så intuitiv som muligt, velvidende at de fleste piloter ikke læser instruktionerne alligevel 🙂

Men blot et par punkterne om tankerne bag:

  • Pilot lån calculatoren er udviklet af piloter og kan dowloades gratis fra vores webshop (du finder link til sidst)
  • Med pilot lån calculatoren kan du simulere op til 8 forskellige scenarier
  • Du kan sammenligne lånetyper med forskellig renter
  • Du kan se effekten af afdrag og opstille worst case og best case
  • Som din karriere udvikler sig, kan du måske forhøje dine afdrag, hvilket er nemt at få calculatoren til at regne ind
  • Du vælger selv valuta, men vi har for at gøre calculatoren international anvendelig anvendt EUR i de to første eksempler vi har lavet.
  • Husk “shit in = shit out

og lige en sidste ting … du kan downloade calulatoren gratis her.

Happy Landings

Spørg Piloten – Ask A Pilot

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top