skip to Main Content

LiPo batterier i bagagen

Q: Hvorfor er der så strenge regler for hvad man må have med og alt skal være væskebeholdere skal være en vis størelse osv.
Så forstår jeg sandelig ikke man må have Lipo-batterier med. små kraftbomber jeg bruger til min quad. som kan tænde bål og evt eksplodere hvis de enten har for lidt strøm på eller har ligget for længe fuldt opladet. man kan starte en 6 cyl. bil med det batt, 110 Amp. og mindre end en pakke cigaretter.
Jeg bestilte to i Kina og de kom hurtigt med luftpost, de var meget balanceret i cellerne og gjorde ingen trussel, men hvem tjekker det før der opstår brand i lastrummet eller en kuffert i en passagers håndbagage eller lign. undskyld men jeg har også fået flyskræk og er obs. på alt! endda tænkt over hvordan jeg skulle erstatte piloterne hvis noget gik galt og jeg var den eneste, det handler lidt om ikke at have kontrol, 🙂   jeg har dog kun oplevet ild i en motor (så sådan ud forfra ved indsugningen) og en generator der gik død og alt lys slukkede på vej hjem fra Bangkok men de fik gang i den sidste reservegenerator (747)  vi lettede i tordenvejr, og så en meget hård landing der burde tjekkes før afgang igen, men det bliver det nok ikke, det var på Azorene , kastet ned på banen, for den var så kort sagde piloten, men han gjorde det samme i Billund lol 😉 ikke noget at sige til ting går i stykker, alle andre ture har været behagelige, men flyver ikke mere uden jeg har fået en flyversjus eller flere.  Happy flight
JJ
Ps. jeg opbevare mine lipo-batt. et tørt kold sted, nøje ballanceret til lagring, og et sted der kan tåle en stikflamme på ½ meter her i huset,  hvad gør i?

A: Det var faktisk meget interessant at læse op på angående Lithium batterier. Jeg har i mit selskab ikke så meget at gøre med transport af sådanne ud over hvad folk har i laptops og mobiltelefoner for vi flyver ikke med fragt normalt. Så jeg måtte selv en tur på internettet og søge lidt og jeg fandt et par ret interessante artikler som jeg her giver dig linkene til:
http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_transport_batteries
http://www.bobatkins.com/photography/li_battery_restrictions.html
http://safetravel.dot.gov/whats_new_batteries.html
http://www.tsa.gov/traveler-information/safe-travel-batteries-and-devices

I korte træk, ja man må gerne have dem med om bord, men de skal være i håndbagagen og ikke i fragtrummet.

For fabrikanter af flyvemaskiner er der andre regler der skal overholdes. Ved at følge dette link kan du læse mere om dette i afsnittet Electrical Systems and Equipment. Du finder det på side 153 i PDF’en.
http://easa.europa.eu/agency-measures/docs/agency-decisions/2013/2013-010-R/Annex%20to%20ED%20Decision%202013-010-R.pdf

Og til sidst en video fra Federal Aviation Authority (FAA) som viser hvordan man håndterer en brand i en bærbar computer om bord på en flyvemaskine:
http://www.youtube.com/watch?v=vS6KA_Si-m8

Jeg håber du kunne bruge nogen af de hjemmesider jeg linkede til og er blevet lidt klogere på hvad man må og ikke må.

Kommentarer

kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top