Tak til dem der har skrevet til os. Vi er som udgangspunkt glade for at…
Hvorfor sidder der en halerotor på en helikopter ?
Q: Hvorfor sidder der en halerotor på en helikopter?
A: Selvom jeg ikke flyver helikopter, kan jeg godt svare på dit spørgsmål og det gør jeg hermed uden at gå vildt meget i detaljer. Skal der mere detaljeret forklaring til, må vi have fat i nogle af vores helikopterpiloter, som er i teamet.
Når hovedrotoren på en helikopter drejer rundt – lad os sige med uret – vil dens bevægelse og inerti skabe en modsat rettet kraft i modsatte retning, som faktisk vil gøre, at “hele” helikopteren – altså det siddende under hovedrotoren – vil dreje i modsat retning. Derfor har man en halerotor, for at modvirke denne kraft og stabilisere helikopteren. Der findes også helikoptere med to hovedrotorer, hvor de så drejer modsat hinanden og derved skaber lige store modsat rettede kræfter i det horisontale plan, men altså stadig kan skabe opdrift.
I denne video kan du se, hvor hurtigt og galt det kan gå, hvis halerotoren fejler og man ikke når at reagere på det i tide: https://www.youtube.com/watch?v=hnK9bGCvYtU. Dog trænes helikopterpiloter selvfølgelig i denne slags fejl og i at håndtere disse.
Håber min mail var svar nok på dit spørgsmål, ellers må du endelig skrive tilbage, så kan jeg forsøge at uddybe eller videregive dit spørgsmål til en af vores helikopterpiloter.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Simon
This Post Has 0 Comments