skip to Main Content

Inden et fly lander, smider det da noget brændstof eller ligende af, for at undgå en mulig eksplosion? Er det en skrøne eller er der noget om snakken?

Q: Inden et fly lander, smider det da noget brændstof eller ligende af, for at undgå en mulig eksplosion?
Er det en skrøne eller er der noget om snakken?

A: Jeg kan med garanti sige, at der er tale om en skrøne!

Alligevel vil jeg gerne knytte en kommentar, til det vi kalder “fuel dumping”, for det er muligvis herfra at skrønen udspringer.
Indledningsvis vil jeg lige slå fast, at det langt fra er alle flytyper som kan dumpe fuel. Det er typisk kun langdistance flyene og for de typer der kan, så sker det ekstremt sjældent. En årsag til at man kunne finde på at dumpe fuel er hvis man af sikkerhedsmæssige årsager ønsker at lande kort efter start. Det er nemlig således at flyet har forskellige vægt begrænsninger. Her har jeg vedhæftet vægt begrænsningerne på de forskellige varianter af B787, som jeg flyver til daglig.
Screen Shot 2016-07-31 at 16.52.09.png
Som du kan se, så har -8 modellen en max takeoff weight på 227,930 KG men en max landing weight på 172,365 KG. Det vil sige at såfremt man lige efter start, gerne vil lande, så er det rigtig mange KG, man befinder sig over max landing weight. Såfremt situationen kræver det, f.eks. ved en brand ombord, så vil piloterne formegentlig vælge at lande trods, at man så overskrider max landing weight. Konsekvensen heraf kan være omfattende skader på landingsstel mm – men det er trods alt bedre i forhold til en brand, som kan få fatale konsekvenser, hvis der ikke handles hurtigt. Jeg har aldrig hørt tale om fuel dumping for at man vil undgå nogen form for eksplosion.
Screen Shot 2016-08-01 at 08.31.16
For andre fejl på flyet, kan det være, at man som pilot ikke er tvunget til at lande hurtigt, men at man ej heller ønsker at flyve hele vejen til destinationen. Mens piloterne gør klar til landing, kan de benytte sig af et af de “holding patterns” som stort set findes ved alle lufthavne. Et holding pattern er et ventemønster (cirkel), hvor flyet kan holde sig tæt ved lufthavnen, mens det er i et beskyttet luftrum hvor det ikke hele tiden skal ændre højde eller retning eller bekymre sig om at andre fly kommer tæt på. Med andre ord, man kan få lov at passe lidt sig selv i et holding pattern. Såfremt man befinder sig over en vis højde, typisk omkring 2 km højde, OG man befinder sig i et område der er godkendt til fuel dumpning, så er det at proceduren om at dumpe fuel kan komme på tale. I følge mine oplysninger, så vil brændstof der dumpes i over ca 2 km højde, nå at fordampe inden den rammer jorden og der findes ikke et officielt max antal liter man må dumpe. Det er min opfattelse, at der ikke vil være nogen gener at opleve på landjorden eller havet, selvom man befandt sig under et fly der dumpede brændstof. Jeg kender ikke de nærmere miljøkonsekvenser ved brændstof dumpning, men vi kan nok godt blive enige om, at det i forhold til miljøet er noget man såvidt muligt skal undgå. Vælger piloterne at dumpe fuel, skal det afgives en række rapporter og det er klart at det ikke er noget vi lige gør, uden at der virkelig er grund til det.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top