Det korte svar er JA. Det vigtige er, at begge lande er medlem af EASA. Om…
I min fritid spiller jeg meget FSX, men det er som om det er ved at blive alt for ensartet.
Q: Jeg er flyveglad og ønsker selv at blive pilot engang, I min fritid spiller jeg meget FSX (microsoft flight simulator).
Jeg tager engang imellem en tur/retur til et sted syd på. Men så snart jeg kommer op i luften og får aktiveret autopiloten, så kan man jo bare sidde der indtil man skal til at lave indflyvningen.
Jeg har lavet en checkliste fra Cold and dark til TOC (top of climb), men den er langtfra præcis. Så hvis i måske ligger inde med de mest normale, checklister, som man normalt bruger fra Cold and dark til Shut down, kunne i så ikke være søde at skrive dem her, hvis i har tid, eller lyst?. Hvis i har nogen forslag til en sjov lufthavn at lande i eller, bare et sted der er sjovt at flyve/ lave landingsrunder i, ville i så ikke være søde at skrive dem? eller bare idéer til noget mere udfordrene?
Jeg har PMDG 737 modellen, og kan de mest basale ting i PMDG’eren
A: Jeg kan desværre ikke udlevere den check liste vi bruger i firmaet og det er ikke på grund af hverken tid eller lyst – det hænger i stedet sammen med at jeg er underlagt restriktioner om ikke at udlevere den slags. Den gode nyhed er dog at jeg har været i stand til at finde en check liste til dig, som var frit tilgængelig på nettet – så den får du et link til her:
Med hensyn til lidt udfordringer så har jeg da et par ideer – for jeg kan sagtens følge dig i at det ellers hurtigt bliver lidt ensformigt. Jeg ved ikke hvor meget du har benyttet dig af de forskellige “missioner/ kurser” man kan flyve i FSX…? Ellers kan jeg varmt anbefale dig at prøve det… prøv eksempelvis at tage de forskellige certifikater – det hele bliver mange gange lidt mere realistisk når der bliver talt på radioen og man får instrukser til hvad man skal lave. En anden mulighed er at melde dig ind i et af de mange “forums” der eksisterer hvor man flyver “for sjov”…. her sidder der så folk og agerer ATC mens en masse andre FSX entusiaster drøner rundt i lufthavet. Det kan være du skal downloade eller købe en add-on eller to for at være med… men måske er det det værd? Bruger du desuden “yoke og pedaler”? Hvis ikke du gør – så er det noget jeg vil anbefale dig at investere i – evt. med force feedback.
Hvis du ikke rigtig hælder til nogen af ovenstående forslag, så er det måske en mulighed at justere lidt på “vejret” – prøv at tilføje lave skyer, nedbør, krydsvind osv. I bund og grund vil en landingsbane jo altid være en landingsbane uanset om den så ligger i Peru eller Polen. Selvfølgelig kan landskabet skabe lidt “effekt” også – f.eks. Innsbruck er ret flot – men ellers synes jeg altid at det er fascinerende at bryde ud af skyerne i lav højde og se lysene foran en – forhåbentlig med kombinationen to hvide og to røde lys 😉
Der mange steder hvor det er flot at lave en anflyvning, men det afhænger til dels af hvor kraftigt et grafikkort du har og hvilken indstilling du har valgt i FSX. Såfremt du har skruet godt op for detaljerings graden så er vor egen København et ret fantastisk sted at lave landingsrunder – måske mest fordi man kan genkende så mange steder. Ellers kan jeg varmt anbefale alle de “store” hovedstæder f.eks. London City, New York, Paris osv. og i den anden ende af skalaen kan det være ret flot at flyve ind til en lille græsk ø eller næsten enhver lufthavn som ligger ved havet.
Held og lykke med det hele!
På vegne af spørg piloten
Søren,
Hvad med evt at prøve VATSIM? Det Er et globalt og utroligt spændende netværk, som varmt kan anbefales. Der Er ATC, masser af trafik og en masse sjove events, for eksempel Cross the Pond, hvor cirka 3000 mennesker / fly skal over atlanten. Det giver Gander og Shannon FSS en ordentlig mundfuld, og var super sjovt for de virtuelle piloter. Hvis det ønskes vil Jeg med glæde introducere Frederik til netværket.
Hong Kong ( den gamle) eller Insbruck … udfordrende ..