Q: Jeg var ude og flyve med en Airbus 320 og da vi skulle til…
Hvornår må ens telefon være tændt i flyet, hvis den altså overhovedet må?
Q: Jeg tænker tit på, hvornår ens telefon må være tændt i flyet, hvis den altså overhovedet må?
Under sikkerheds demonstrationerne siger de alt muligt med flytilstand. Betyder det at hvis telefonen kan gå på flytilstand så man godt bruge den? Eller skal den være helt slukket under start og landing? Og hvad gør I egentlig hvis der er folk der ikke overholder reglerne?
A: Om din mobil må være tændt (i flysikker tilstand) svinger lidt, alt efter hvilket selskab du flyver med. De fleste selskaber har det i dag således, at du i forbindelse med start og landing skal have din telefon i flysikker tilstand- og ja det vil sige at såfremt din telefon har en sådan funktion så må den gerne bruges, forudsat den naturligvis er sat i denne tilstand. Mange selskaber har det tilmed således, at så snart at flyet har forladt banen efter en landing og begynder at taxi til parkering – så må du slå din telefon ud af flysikker tilstand -dvs rent faktisk have din telefon tændt helt normalt.
En undtagelse i forhold til flysikker tilstand og flyvning er såfremt flyet skal lave en såkaldt “autoland”. Dette sker ofte i forbindelse med at vejret er marginalt på en lufthavn. Ved en autoland sætter piloterne flyet op til selv at kunne lande og da der gælder særlig strenge krav til denne form for anflyvning, beder man alle passagerer om helt at slukke deres mobiler.
Vi har tidligere på året medvirket i et interview i tv2 med hensyn til flysikker tilstand – det er kopieret ind her:
Såfremt personalet observerer at der er nogen der IKKE har slået deres telefon i flysikker tilstand, vil de blive gjort opmærksom på at dette er et krav. Såfremt man som passager modsætter sig instrukser fra besætning kan det medføre konsekvenser – hvilke afhænger til dels af chefen i kabinen samt kaptajnen.
På vegne af spoerg-piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments