skip to Main Content

Hvorfor har nogle F 16 ekstra udbygninger på kroppen over vingerne?

Q: Hvorfor har nogle F 16 ekstra udbygninger på kroppen over vingerne…?

A: Det er et meget godt spørgsmål og jeg må indrømme at jeg virkelig gerne ville have sådan nogle på min F-16! De udbygninger du snakker om, er ekstra brandstoftanke. Normalt anvender man eksterne brandstoftanke monteret under maven og/eller under vingerne på en F-16, men det “koster” ekstra vægt (til tankene) og en forhøjet luftmodstand. Derudover har det en negativ effekt på flyets flyveegenskaber og dermed begrænsninger i ydeevne og G. Normalt kan man smide sine eksterne tanke – deraf navnet droptanke – men det er kun noget man vil gøre hvis man pludselig har brug for høj manøvredygtighed. CFT’er kan man ikke droppe af flyet, idet de sidder ovenpå selve kroppen og fordi de er fæstnet på en måde der ikke tillader at de kan smides i luften. Fordelen ved CFT, er at man stort set bibeholder flyets manøvredygtighed, sammenholdt med en ret lille straf i luftmodstand og vægt, har forøget flyets aktionsradius markant uden egentlige omkostninger. CFT giver 50% mere brandstof end en Centerline tank (ekstern brandstoftank monteret under maven) men ved en vindmodstand på kun 12% af en Centerline tank.

Så svaret på spørgsmål er: De ekstra udbygninger er brandstoftanke.

Som lidt ekstra information, kommer her en lille liste over mængder og “montering” af brandstof på en F-16:

•Intern i flyet: 7300 pund

•Centerline tank. Monteret under maven: Ca. 2000 pund

•Vingetanke. Monteret under hver vinge: Ca. 2500 pund i hver, ialt 5000 pund

•CFT: Ca. 3000 pund.

Vi regner i pund, fordi flyet er amerikansk og fordi amerikanerne bruger det imperiske målesystem (fod, mil, gallon, tommer, pund etc.). Du skal gange pund med ca. 2 for vægten i kg).

For yderligere information omkring CFT, kan du kigge på dette link: http://defense-update.com/products/c/F-16-CFT.htm

Jeg håber det var svar nok, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Check six,

På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen

THO

F-16 pilot.

Kommentarer

kommentarer

This Post Has 0 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back To Top