Du har måske læst vores undersøgelse tilbage fra 2022 omkring "hvor nemt er det at…
Skal man som dansk pilot i forsvaret bo i Jylland og vil et PPL være en fordel?
Q: Eftersom Flyvevåbnets flyoperative baser alle er placerede i Jylland, er det så et must, at man selv bosætter sig i Jylland efter endt uddannelse? Vil det være en fordel at tage et PPL certifikat, før man søger ind? Så har man allerede de basale flyvekundskaber på plads før man starter uddannelsen – er det noget, som Forsvaret kigger på til optagelseprøverne?
A: Det er ikke et krav at man bosætter sig i Jylland – der er nu ellers rart nok overovre i provinsen, men det er ikke et krav. Man skal dog nok regne med en vis mængde pendlingaktivitet hvis man bosætter sig langt fra ens arbejdsplads. Normalt arbejder man fra 0730-1530, så alt efter hvor langt væk man bor, skal man tidligt op. Der er nogle stykker der bor på Sjælland og arbejder på baser i Jylland og nogle af dem har et kvarter på basen hvor de bor i hverdagene og så er hjemme i weekenderne. Derudover er der også noget vagtaktivitet nogle gange i weekenderne og på helligdage – alt efter hvilken flytype man ender på. Jeg vil dog nok anbefale at man på sigt flytter tættere på 🙂
Med hensyn til at tage et PPL, så vil jeg ikke mene det er det værd. Det er ikke noget man tager højde for i forbindelse med optagelsesprøverne, men man kan – alt efter hvor meget erfaring man har – blive frataget nogle flyvetimer på Flyveskolen i forbindelse med ens uddannelse. Det, der nogle gange er nogle der gør, er at tage et svæveflycertifikat. Jeg vil tro det er lidt billigere og man lærer de samme flyveegenskaber som ved et PPL. Igen, dog, kan man blive frataget nogle timer på Flyveskolen, hvis man har mange timers erfaring. Det som et PPL eller et svæveflycertifikat kan give, er indblik i teorien og basal forståelse for flyvning. Det kan måske give en lidt mindre stress på Flyveskolen, hvor der ellers er meget teori der skal læses og forståes samtidigt med man også skal lære at flyve. Selve optagelsesprøverne (altså før man starter på uddannelse) har ikke det store at gøre med om man har kendskab til flyvning før man optages. Prøverne er mere i retning af forståelse indenfor sprog, matematik, teknik og lignende. Derudover er der IQ-tests, samarbejdsøvelser, simultantkapacitetsøvelser og personlighedstests. Når man har bestået optagelsesprøverne har man alle de egenskaber og kundskaber der skal til for at bestå Flyveskolen. Det der er med Forsvarets pilotuddannelse er, at den er tidsbaseret – det vil sige at man har kun et begrænset antal flyveture til at bestå. Grunden hertil er at uddannelserne i udlandet er så dyre, at man ikke har råd til at sende folk afsted uden en vis sikkerhed for at de også kommer hjem igen med en bestået uddannelse. Civilt handler det i grove træk om man har penge nok til at betale for det ekstra man måtte have brug for for at bestå kurset.
Jeg håber det var svar nok?
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Check six,
THO
This Post Has 0 Comments