Det afhænger måske lidt af flytype. For fly såsom A319, B737 etc eller større -…
Hvordan styrer I flyet under takeoff?
Q: Jeg er lidt nysgerrig omkring styring af flyet under take off. Bruger I styring af næsehjulet under take off? eller er det sideroret? hvordan styrer I næsehjulet under taxi?
A: Når flyet bevæger sig ved lave hastigheder på jorden, har sideroret meget lille effekt – så vi er tvunget til at bruge næsehjulet eller differential thrust, når vi skal dreje flyet. Er der tale om mindre drej vil piloterne (på de fleste fly) bruge “rudder pedals” til at dreje næsehjulet. Når rudder pedals anvendes vil haleroret på flyet også bevæge sig, men det har ligesom sideroret lav effekt ved lave hastigheder på jorden. Ved større drej anvendes “nosewheel tiller”.
Nose wheel tiller er håndtaget der ses til venstre på billedet.
På nogen fly er der en tiller i begge sider, mens der på andre kun er det på kaptajnens side. I de fleste selskaber er det kaptajnen, der taxier flyet.
Når flyet kommer op i fart begynder rudder og sideror at få effekt og så snart at næsehjulet slipper jorden, så kontrollerer rudder pedals kun haleroret.
På vegne af spørg piloten og med venlig hilsen
Søren
This Post Has 0 Comments